Control
Reviews

Control – Review

Η Remedy, δημιουργός των Max Payne, Alan Wake και Quantum Break, επιστρέφει με το “παραφυσικό” Control!

Όταν κάποιος θέλει να μιλήσει για την Remedy, δεν μπορεί να μην σχολιάσει τα θρυλικά της δημιουργήματα. Τα Max Payne και Alan Wake έχουν αποτελέσει τεράστιες επιτυχίες για το φινλανδικό στούντιο, κι όχι άδικα. Το πρώτο έγραψε ιστορία, όντας ένα από τα καλύτερα Third-Person Shooter που έχουν κυκλοφορήσει ποτέ, με φοβερό σενάριο και gameplay mechanics που έχουν μείνει χαραγμένα στην μνήμη μας (ποιος μπορεί να ξεχάσει το slow-motion άλλωστε;). Από την άλλη, το Alan Wake ήταν ένα πραγματικό διαμάντι για την εποχή του, κι ένα από τα πολύ δυνατά exclusives του Xbox 360. Αργότερα είχαμε την κυκλοφορία του Quantum Break για το Xbox One, που αν και δεν έφτασε τα ποιοτικά στάνταρ που περίμενε κανείς από την Remedy, αποτέλεσε ένα αξιόλογο Action-Adventure, που προσπάθησε να καινοτομήσει αλλά στο τέλος δεν είχε το αναμενόμενο αποτέλεσμα. Ο κοινός παρονομαστής και των τριών δεν είναι άλλος από τον πασίγνωστο Sam Lake, υπεύθυνο για την συγγραφή των καταπληκτικών σεναρίων, όπου φυσικά έγγραψε και το σενάριο του Control. Ο νέος τίτλος της Remedy είναι ουσιαστικά το πρώτο multi-platform παιχνίδι της εταιρείας μετά το Max Payne 2 και το μακρινό 2003. Σε ρόλο publisher βρίσκουμε την 505 Games, που χρηματοδότησε την ανάπτυξη του παιχνιδιού με σημαντικά κεφάλαια, ενώ ανέλαβε και την προώθηση του τίτλου μέσω Marketing. Η επίσημη αποκάλυψη του παιχνιδιού έγινε στην E3 2018, κατά τη διάρκεια της συνέντευξης τύπου της Sony, που ήταν και συμβολική λόγω της επιστροφής της Remedy στην πλατφόρμα.

Το FBC και η Director Faden

Το σενάριο του Control ξεκινάει με την Jesse Faden, μία σαγηνευτική κοκκινομάλλα, να εισέρχεται στο Oldest House, τα κεντρικά γραφεία του Federal Bureau of Control (FBC), μίας κρυφής κυβερνητικής οργάνωσης των ΗΠΑ. Ο σκοπός της επίσκεψής της είναι η εύρεση του αδελφού της που έχει εξαφανιστεί εδώ και χρόνια. Μία παραφυσική οντότητα που επικοινωνεί μαζί της μέσα στο μυαλό της εδώ και πολλά χρόνια, την κατευθύνει εκεί, κι όπως φάνηκε στη συνέχεια, μόνο τυχαία δεν βρέθηκε εκεί. Μετά από μία σειρά γεγονότων, βρίσκεται στο επίκεντρο ως η νέα Director του FBC και καλείται να βάλει τέλος σε μία παραφυσική απειλή, με απώτερο σκοπό όμως να μάθει περισσότερα για τον χαμένο της αδελφό, Dylan. Η μεγάλη διαφορά του Control με τα υπόλοιπα παιχνίδια του στούντιο είναι ο τρόπος της αφήγησης της ιστορίας. Θα λέγαμε πως η αφήγηση είναι ανιστρόφως ανάλογη του πιο πρόσφατου “παιδιού” της, του Quantum Break, όπου είχαμε μέχρι και live-action επεισόδια ανάμεσα στα Chapters. Εδώ πολλά κομμάτια της αφήγησης είναι “κρυμμένα” στα διάφορα collectibles που βρίσκονται διάσπαρτα μέσα στο παιχνίδι, αφήνοντας στον παίκτη την ερμηνεία πολλών γεγονότων. Συνολικά, το σενάριο είναι περισσότερο “κοντά” στο Alan Wake, παρά στο Quantum Break, τόσο ως προς το μυστήριο που επικρατεί καθόλη τη διάρκειά του, όσο και ως προς το “παραφυσικό” στοιχείο. Βέβαια, ίσως ήταν περισσότερο περίπλοκο απ’ όσο θα έπρεπε, καθώς πολλά πράγματα βρίσκονται “μετέωρα” για την μεγαλύτερη διάρκεια του και σίγουρα δεν απευθύνεται σε όλους τους gamers.

Στα πρότυπα του Quantum Break

Ο πυρήνας του gameplay του Control παραμένει παρόμοιος με το Quantum Break. Η Remedy δεν έκανε “ριζικές” αλλαγές, διατηρώντας σε πολύ μεγάλο βαθμό στοιχεία από τον προηγούμενο τίτλο της, τόσο στο κομμάτι του gunplay, όσο και στις παραφυσικές δυνάμεις που έχει στη διάθεσή του ο κεντρικός χαρακτήρας. Η Jesse έχει στη διάθεσή της ένα παραφυσικό όπλο, που στην πορεία μπορεί και αλλάζει μορφές, συνδυάζοντας στην ουσία αρκετά διαφορετικά όπλα σε ένα. Το όπλο πρόκειται για ένα Object of Power, ένα αντικείμενο δηλαδή με εξωπραγματικές δυνάμεις που δεν επίπτουν σε καμία λογική. Στο κομμάτι του gameplay θα μπορούσαμε να πούμε πως προσφέρει μεγάλη ποικιλία, καθώς διατηρείτε μόλις ένα αντικείμενο, το οποίο μπορεί και αλλάζει μορφές, με κάθε μορφή να αλλάζει και την προσέγγιση του gameplay. Μία σημαντική διαφορά είναι πως το όπλο δεν χρειάζεται πυρομαχικά, όπως στα περισσότερα shooter, καθώς χρησιμοποιεί ένα σύστημα αυτόματης επαναφόρτωσης, η οποία γίνεται σταδιακά μετά από κάποια ώρα. Αν για παράδειγμα εξαντλήσετε τα πυρομαχικά σας σε μία μάχη, τότε θα πρέπει να περιμένετε μερικά δευτερόλεπτα μέχρι να ξαναγεμίσει. Η συγκεκριμένη προσέγγιση απευλεθερώνει σε μεγάλο βαθμό τον παίκτη, δίνοντάς του τη δυνατότητα να αξιοποιήσει όλες τις μορφές του Service Weapon, χωρίς να περιορίζεται από πυρομαχικά που τυχόν θα βρει κάπου. Βέβαια, υπάρχουν κάποιοι περιορισμοί ως προς τις μορφές του όπλου που είναι διαθέσιμες στον παίκτη. Συγκεκριμένα, μπορείτε να επιλέξετε έως και 2 ενεργές μορφές από τις συνολικά πέντε διαθέσιμες (Shatter, Grip, Spin, Pierce, Charge), εναλλάζοντας μεταξύ τους με το πάτημα ενός κουμπιού.

Πέραν του Service Weapon όμως, η Jesse έχει το χάρισμα να χρησιμοποιεί και διάφορες άλλες τηλεκινητικές ικανότητες. Αρχικά, μπορεί κατά βούληση να μετακινήσει αντικείμενα με τη δύναμη του μυαλού της και στη συνέχεια να τα εκτοξεύσει στους εχθρούς της, ενώ παράλληλα μπορεί να χρησιμοποιήσει μεγαλύτερα αντικείμενα όπως κομμάτια από τοίχους ώστε να μπλοκάρει τις μακρινές επιθέσεις που δέχετα. Επιπρόσθετα, μπορεί να αποφύγει πυρά και εχθρούς κάνοντας ένα γρήγορο Evade, να αιωρηθεί και να εξερευνήσει δύσβατα σημεία, αλλά και να χρησιμοποιήσει την τηλεκίνηση ώστε να χτυπήσει τους εχθρούς σε κοντινή απόσταση, εξφεντονίζοντάς τους. Αργότερα στο παιχνίδι αποκτάει και μία τηλεπαθητική ικανότητα που της επιτρέπει να εισέλθει στο μυαλό των εχθρών της και να τους κάνει προσωρινά συμμάχους της. Όλες οι ικανότητες της Jesse στο Control καταναλώνουν ενέργεια, με αποτέλεσμα να σας αποτρέπει από το να τις χρησιμοποιείτε αλόγιστα. Σε κάθε σύγκρουση θα πρέπει να χρησιμοπιείτε στρατηγικά τις ικανότητες που θα έχετε, ώστε να τις εκμεταλλευτείτε όσο πιο αποτελεσματικά γίνεται. Το Control κάνοντας στην ουσία απλά πράγματα με το gameplay, καταφέρνει και προσφέρει μία ικανοποιητική εμπειρία, κυρίως λόγω των αμέτρητων συνδυασμών που προσφέρει στους παίκτες.

Είτε μιλάμε για τις διαφορετικές μορφές του όπλου, είτε για τις διαφορετικές ικανότητες της Jesse, ο συνδυασμός αυτών είναι αρκετά βαθύς, δίνοντάς σας τη δυνατότητα να παραμετροποιήσετε την Jesse στα δικά σας θέλω του gameplay. Για παράδειγμα, κάποιοι μπορεί να προτιμήσουν την βασική μορφή του Service Weapon και τις ικανότητες της Jesse, ενώ άλλοι να στηριχθούν κυρίως στις διαφορετικές μορφές του όπλου και το τι μπορούν να προσφέρουν. Μεγαλύτερο βάθος έρχονται να προσθέσουν τα Mods, διάφορες αναβαθμίσεις που μπορούν να προστεθούν στα όπλα αλλά και στην Jesse, δίνοντας μπόνους σε στατιστικά. Κάποια μειώνουν τον χρόνο αναπλήρωσης της μπάρας ενέργειας, την ενέργεια που καταναλώνει το όπλο ανά ρίψη και το ποσοστό της ζωής που αναπληρώνεται, μεταξύ πολλών άλλων. Τα Mods βρίσκονται διάσπαρτα σε κρυμμένες τοποθεσίες, ενώ μπορείτε είτε να τα δημιουργήσετε από μόνοι σας, είτε να πέσουν ως loot από τους εχθρούς σας. Σταδιακά θα μπορείτε να προσθέσετε όλο και περισσότερα και συγκεκριμένα έως και 3 σε κάθε μορφή του όπλου. Τα Mods αποτελούν άλλη μία επιπλέον επιλογή παραμετροποίησης της εμπειρίας σας, καθώς μπορείτε να χρησιμοποιήσετε αυτά που εξυπηρετούν το δικό σας στυλ.

Η Remedy στα καλύτερά της!

Το Control είναι ένα παιχνίδι που μόνο η Remedy θα μπορούσε να φτιάξει τόσο καλά. Οι ιδιαιτερότητες του σεναρίου και του κόσμου που έχτισε ο Sam Lake δεν είναι εύκολο να αποτυπωθούν μέσα σε ένα βιντεοπαιχνίδι, αλλά οι αγαπημένοι μας Φινλανδοί τα κατάφεραν περίφημα. Αρχικά, η αλλαγή από την γραμμική αφήγηση και εξέλιξη που ακολουθούσε πιστά στους προηγούμενους τίτλους της, της άνοιξε τον ορίζοντα για να δοκιμάσει νέα πράγματα. Το Old House, το κεντρικό κτήριο του FBC που διαδραματίζονται τα γεγονότα του Control, είναι σημαντικά μεγαλύτερο απ’ όσο θα περίμενε κανείς και σίγουρα είναι το μεγαλύτερο παιχνίδι της Remedy. Όλα τα τμήματα του κτιρίου είναι διασυνδεδεμένα μεταξύ τους και καθώς προχωράτε παρακάτω μπορείτε ανά πάσα στιγμή να επιστρέψετε σε οποιαδήποτε περιοχή. Ειδικά αν θέλετε να ενώσετε όλα τα κομμάτια του παζλ, θα χρειαστεί να συλλέξετε όσα περισσότερα Collectibles γίνεται, οπότε θα κάνετε αρκετά μπρος πίσω.

Το πραγματικό πρόβλημα του παιχνιδιού όμως είναι το προβληματικό performance στις κονσόλες, καθώς η Northlight Engine φαίνεται πως δεν είναι καθόλου καλά optimized, πρόβλημα που παραμένει και 3 χρόνια αργότερα, μετά την κυκλοφορία του Quantum Break. Απλές ενέργειες του χρήστη, όπως το να ανοίξετε τον χάρτη ή το inventory σας, οδηγεί σε stuttering μερικών δευτερολέπτων, ενώ ανά διαστήματα υπήρξαν και κάποια frame drops σε στιγμές που υπήρχαν πολλαπλά εφέ παράλληλα στην οθόνη. Γενικότερα, το Control απέδειξε πως ίσως η Remedy θα πρέπει να κάνει ένα σημαντικό refactor του κώδικα στην Northlight προκειμένου να την φέρει σε ικανοποιητικά επίπεδα. Σίγουρα όμως έχει αρκετές προοπτικές, καθώς ειδικά στους διαλόγους με διάφορους χαρακτήρες, αλλά και στα in-game cutscenes, τα facial expressions  των χαρακτήρων είναι καταπληκτικά, ενώ και τα physics που χρησιμοποιούνται είναι αρκετά υψηλού επιπέδου. Συνολικά, το Control είναι μία φοβερή δημιουργία της Remedy που φέρει την “σφραγίδα” της. Όσοι από εσάς έχετε απολαύσει τους προηγούμενους τίτλους της, τότε το Control είναι μία “must” αγορά, ενώ το ίδιο ισχύει και για όσους λατρεύουν τα Action-Adventure.