Final Fantasy XV
Reviews

Final Fantasy XV – Review

Το Final Fantasy XV, έπειτα από 10 ολόκληρα χρόνια αναμονής, έφθασε και υπόσχεται μία συναρπαστική εμπειρία. Είναι όμως αντάξιο των προσδοκιών;

Ένα παιχνίδι σαν το Final Fantasy XV το οποίο ήταν δέκα χρόνια στα σκαριά, είναι πάρα πολύ δύσκολο, εώς αδύνατο θε έλεγε κάποιος, να ανταποκριθεί στις προσδοκίες του. Μία μεγάλη περίοδος ανάπτυξης συνήθως “μαρτυράει” πολλά προβλήματα, αλλαγές στο concept, κι όχι μόνο. Αν και δεν αποτελεί γενικό κανόνα, τις περισσότερες φορές το τελικό αποτέλεσμα είναι κάτω των περιστάσεων. Έτσι και το Final Fantasy XV, τουλάχιστον για τις δικές μας προσδοκίες, ήταν απογοητευτικό σε μεγάλο βαθμό. Γενικά το Final Fantasy ενώ εξακολουθεί να έχει λεγεώνες οπαδών, έχει δεχθεί αρκετή ζημιά από πολυάριθμους τίτλους που δεν έχουν την καρδιά και την ψυχή που κάποτε ήταν τόσο σημαντικό για την ταυτότητα της σειράς. Μη ξεχνάμε πως το Final Fantasy XV φέρει στους ώμους του 30 χρόνια ιστορίας, και αυτό προφανώς δεν είναι και τόσο εύκολο βάρος.

Με τη πάροδο των χρόνων, έχουμε δει ένα από τα πιο μεγαλύτερα turn-based RPG να αλλάζει με διαφορετικούς τρόπους, όπως αλλάζοντας το σύστημα του party, εισάγοντας το Paradigm system του XIII trilogy, ενώ ακόμη παρέχοντας δύο MMO’s. Με τη σειρά του, το Final Fantasy XV εισάγει αρκετές αλλαγές σε σχέση με τα προηγούμενα παιχνίδια της σειράς και ίσως αποτελεί ορόσημο μίας νέας εποχής Final Fantasy. Πολλοί θα διαφωνήσουν με την προσέγγιση που ακολουθεί, αλλά σίγουρα είναι αρκετά πιο φιλικό σε νέους υποψήφιους οπαδούς, γεγονός που δείχνει ότι η Square Enix θέλει να ξεφύγει από τον βασικό πυρήνα των φανατικών της σειράς και να επεκταθεί σε ένα ευρύτερο κοινό. Βέβαια, όπως θα διαπιστώσετε και παρακάτω, κάθε αλλαγή φιλοσοφίας “κρύβει” τις δικές της παγίδες…

Ο πρίγκιπας Noctis και η σωματοφυλακή του

Η ιστορία ξεκινά με τον πρίγκιπας Noctis να φεύγει από το σπίτι του για να παραστεί στο γάμο του που σχεδιαζότανε εδώ και χρόνια. Με τη φρουρά του, δηλαδή τους τρεις στενούς του έμπιστους φίλους, που είναι δίπλα του ακόμα και καθώς μεγάλωνε, ξεκινάνε το ταξίδι τους με το αυτοκίνητο του Noctis, τη Regalia. Καθοδόν στο ταξίδι του να συναντήσει την Oracle Lunaferya και να τη παντρευτεί, θα μάθει τα δυσάρετα νέα πως η πόλη του καταστράφηκε και ότι αγαπητό είχε από εκεί χάθηκε. Σκοπός του να ολοκληρώσει το ταξίδι του και εν τέλει με τη δύναμη των θεών και των προγόνων του να εξαλείψει το σκοτάδι μια για πάντα.

Final Fantasy XV

Ρωτήστε οποιονδήποτε τι τους αρέσει σχετικά με τα Final Fantasy παιχνίδια και οι πιθανότητες είναι ότι θα πουν για τις ιστορίες που διηγούνται. Είναι ατυχές το γεγονός λοιπόν, ότι η ιστορία του Final Fantasy XV αφηγείται με τέτοιο τρόπο που τη κάνει να αισθάνεται ελλιπής και εντελώς απογοητευτική. Μπορείτε να δείτε πως υπάρχει μία επική ιστορία που περιμένει να ανακαλύψετε, αλλά δε το μεταδίδει όπως θα έπρεπε αφήνοντας πολλά ερωτήματα και ανεβοκατεβάζοντας την ένταση. Καθιστά δύσκολο να νοιαστείτε πραγματικά για τους χαρακτήρες, ειδικά εκείνους που δε δείχνει όσο το αξίζουν, αλλά κάνει αρκετά ακριβώς για να σας κρατήσει να ασχολείστε μέχρι το τέλος. Για εκείνους που απλά θέλουν να γνωρίσουν την ιστορία και τίποτε άλλο, θα χρειαστούν περίπου 25 ώρες, ενώ για τους παίκτες που τους αρέσει να βυθίζονται πλήρως στον κόσμο, ο χρόνος θα μπορούσε τουλάχιστον να διπλασιαστεί.

Μία νέα αρχή

Τα Ιαπωνικά role-playing παιχνίδια δεν είναι γνωστά για τους γρήγορους ρυθμούς τους και βέβαια δεν υπάρχει πρόβλημα με αυτό γιατί δε χρειάζεται κάθε παιχνίδι να αισθάνεται σαν ταινία δράσης. Τα περισσότερα Final Fantasy έχουν αργό ξεκίνημα, παίρνοντας το χρόνο τους με την ιστορία και εισάγοντάς σας σιγά σιγά στο gameplay τους. Το γεγονός ότι το Final Fantasy XV ξεκίνησε τόσο γρήγορα ήταν μεγάλη έκπληξη. Μετά από μερικά cutscenes, θα αρχίσετε να κάνετε τα ίδια πράγματα που θα κάνετε σε όλη την περιπέτεια, δηλαδή μάχες, πέρα δώθε με το αμάξι και ούτω καθεξής. Στην αρχή βέβαια, έχετε στη διάθεση σας ένα μικρό κομμάτι του χάρτη για να εξερευνήσετε. αλλά ακόμα και ο χάρτης ανοίγει γρήγορα αν κάνετε το main quest.

Ο ανοιχτός κόσμος της Eos

Ο κόσμος του Final Fantasy XV είναι μεγάλος. Το μεγαλύτερο μέρος του λαμβάνει χώρα σε ένα μεγάλο χάρτη, το οποίο μπορείτε να εξερευνήσετε μέσω της οδήγησης με το αυτοκίνητό σας, να το πάρετε ποδαράτο, ή με την ενοικίαση των αγαπημένων σας Chocobo. Η κλίμακα είναι εντυπωσιακή και τα ωραία τοπία ποικίλουν μεταξύ βουνοκορφών, λιμνών και ερήμου. Εν τέλει αν θέλετε να δείτε κάθε άκρη του κόσμου, μπορείτε να περάσετε πολύ χρόνο τρέχοντας γύρω γύρω εξερευνώντας.

Final Fantasy XV

Το κακό με τον κόσμο είναι ότι σε γενικές γραμμές αισθάνεται άδειος. Πέρα από τα camps που βλέπετε και κάποια NPC, στον έξω κόσμο δε βλέπετε τίποτα άλλο από κάποιους εχθρούς ανά πόσα μέτρα, άντε και κανένα αμάξι να περνάει. Το παιχνίδι προσφέρει κάποιες δραστηριότητες όπως το arcade παιχνίδι στα μαγαζιά ή το ψάρεμα, καθώς και αρκετά side quest που είναι όλα το ίδιο βαρετά. Για να εμβαθύνουμε στα side quest, είναι όλα της λογικής “φέρε το τάδε αντικείμενο” ή “σκότωσε τον ταδε αριθμό τεράτων” χωρίς κανένα back story. Είναι απλά εκεί ως ένας τρόπος να μη μένετε πίσω σε level σε σχέση με το main quest και τίποτα απολύτος παραπάνω.

Αυτό που μας ενόχλησε αρκετά βέβαια σε σχέση με όλα αυτά, είναι το γεγονός ότι ο κόσμος δε σας κάνει να αισθανθείτε ποτέ σαν πρίγκιπας. Φαίνεται απλά σα να μη σας αναγνωρίζει κανένας, εκτός από κάποια κύρια NPC, και σας στέλνουν απλά για τα θελήματα τους. Ολόκληρος πρίγκιπας περπατάει ανάμεσα σε κόσμο και ένας δε γυρνάει να πει “Ωχ! Ο πρίγκιπας Noctis”. Αυτό σίγουρα αφαιρεί πολύ από το immersion του χαρακτήρα και ξενίζει πολύ αν το παρατηρήσετε.

Όχι άλλο Turn-Based Combat

Το Final Fantasy XV κάνει και εδώ τη διαφορά σε σχέση με τα παλαιότερα Final Fantasy και αλλάζει το combat από turn-based σε action. Εσείς έχετε στον έλεγχό σας τον Noctis, ενώ το υπόλοιπο party είναι ελεγχόμενο από την AI. Ο Noctis μπορεί να αλλάξει ανά πάσα στιγμή όπλο και κάθε όπλο έχει τη δική του ειδικότητα βάση την κατηγορία που ανήκει. Για παράδειγμα, τα knives είναι γρήγορα αλλά αδύναμα, τα spears είναι φανταστικά σε single-target ζημιά αλλά όχι και τόσο καλά ενάντια σε ομάδες εχθρών, ενώ τα Greatswords είναι αργά αλλά χτυπάνε αρκετούς εχθρούς μαζί. Μπορεί λοιπόν να χωρέσει μέχρι και τέσσερα όπλα στο quick menu και κάθε όπλο μπορεί να αλλαχτεί ανά πάσα στιγμή.

Final Fantasy XV

Ο Noctis μπορεί να αποφύγει τις επιθέσεις περνώντας μέσα από αυτές, ξοδεύοντας όμως MP κατά τη διαδικασία. Μπορεί επίσης να τις αποφεύγετε και με roll, το οποίο δεν χρειάζεται MP. Αν έχετε ξεμείνει από MP, ο Noctis μπαίνει σε “stasis” όπου είναι πολύ πιο ευάλωτος μέχρι να μπορέσει να ξεκουραστεί. Δεν μπορεί όμως να κάνει άμυνα καθώς επιτίθεται, έτσι ώστε να πρέπει να βρείτε την ισορροπία ανάμεσα στα δύο την ώρα της μάχης. Το καλό είναι πως και στο χείλος του γκρεμού να φτάσετε στη μάχη, αν έχετε αρκετά potions και το party σας ζει, δε θα σημαίνει το τέλος του παιχνιδιού.

Το πως τοποθετήστε στη μάχη παίζει και αυτό το ρόλο του. Χτυπώντας τους εχθρούς από πίσω μπορεί να τους κάνετε πρόσθετη ζημία, ενώ επίσης οι εχθροί έχουν κάποια πιο ευάλωτα μέρη του σώματος τους. Ευτυχώς ο Noctis έχει το Wrap Strike, το οποίο ρίχνει ένα όπλο “φάντασμα” όπου μπορεί μετά ο ίδιος να κάνει teleport πάνω του. Κάνοντας Wrap Strike σε αντικείμενα στο περιβάλλον, ο Noctis γεμίζει ξανά το MP του πράγμα που είναι σημαντικό αν θέλετε διατηρήσετε τις άμυνες σας. Κατά τη διάρκεια της μάχης, οι φίλοι του Noctis θα σας φανούν αρκετά χρήσιμοι καθώς σας βοηθάνε. Μπορούν να συνεργαστούν με τον Noctis για προξενήσουν επιπλέον ζημιά, αλλά δεν μπορούν να ελεγχθούν ξεχωριστά. Η εξαίρεση είναι όταν έχετε αποκτήσει αρκετούς technique points πολεμώντας εχθρούς ώστε να διατάξετε έναν από το party να χρησιμοποιήσει μια ειδική κίνηση. Καθώς το παιχνίδι εξελίσσεται, θα ξεκλειδώσετε abilities και skills για τον Noctis και τους φίλους του. Ορισμένα είναι απλά passive buffs, όπως για παράδειγμα ο Ignis αποκτά την ικανότητα να αναλύει έναν εχθρό, ενώ άλλα είναι πιο active buffs, όπως το να επιτρέπουν στο Noctis να χρησιμοποιεί ένα Armiger super mode που ενισχύει τις ικανότητες του στη μάχη.

Τέλος, σε αντίθεση με άλλα παιχνίδια της σειράς, η μαγεία στο Final Fantasy XV είναι μια μεγάλη υπόθεση. Μπορείτε να κάνετε craft μαγικές χειροβομβίδες, οι οποίες μπορούν να αλλάξουν το πεδίο της μάχης, βάζοντας σε πράγματα φωτιά ή πάγωνοντας ολόκληρα δωμάτια. Μία καλά χρονομετρημένη χειροβομβίδα μπορεί να κερδίσει αμέσως μια μάχη. Το πρόβλημά με την μαγεία είναι ότι είναι πάρα πολύ περιορισμένη και πολύ ισχυρή. Μπορείτε να πάρετε τόσο λίγη μαγεία που θα την αποθηκεύσετε μόνο για τις μεγάλες μάχες, αλλά είναι τόσο ισχυρή ώστε να μπορεί να κάνει ακόμα και one-shot ισχυρούς εχθρούς. Με αυτό το τρόπο μπορεί σας στερηθεί η ικανοποίηση από μία μεγάλη και δύσκολη μάχη.

Ο πανέμορφος κόσμος του Final Fantasy XV

Ενώ δεν είναι το πιο τεχνικά εντυπωσιακό Final Fantasy, σε σχέση με άλλα παιχνίδια, πηγάζει μία αληθινή ομορφιά χάρη στο εντυπωσιακό art design. Εκπληκτική θέα, μαγευτικά τέρατα και ζωντανά χρώματα είναι από τα κυριότερα πράγματα που θα συναντήσετε ξανά και ξανά. Από την άλλη υπάρχουν φορές όπου το άσχημο τέρας των δέκα χρόνων ανάπτυξης εμφανίζεται και δείχνει την ηλικία του αρχικού concept. Είναι όλα όμως μέρος της γοητεία του παιχνιδιού. Τα μοντέλα των χαρακτήρων είναι θαυμάσια, ενώ ειδικά τα ρούχα τους δίνουν σε κάθε σημαντικό χαρακτήρα ένα επίπεδο λεπτομέρειας που διασφαλίζει ότι παραμένουν ξεχωριστοί και αξέχαστοι, όσον αφορά το οπτικό κομμάτι, ακόμη και αν αυτό δεν είναι πάντα η περίπτωση με την προσωπικότητά τους. Υπάρχουν φυσικά τα περίεργα ανόητα τεχνικά προβλήματα, εφόσον είναι ένα open-world παιχνίδι, αλλά σπάνια θα βρεθείτε αντιμέτωποι με κάτι πολύ ενοχλητικό.

Final Fantasy XV

Δυστυχώς το voice acting δεν είναι το δυνατό του σημείο. Ορισμένοι χαρακτήρες έχουν δεχθεί εξαιρετική δουλειά στο voice acting, αλλά άλλοι είναι πραγματικά κακοί, με κακή υποκριτική και παράλογη υπερβολή στις προφορές, που δίνει την αίσθηση σαν να ήρθαν από ένα παιχνίδι του PS2 χαμηλού budget. Το παιχνίδι διαθέτει και Ιαπωνικές φωνές, οι οποίες είναι καλύτερες, αλλά κάνουν την παρακολούθηση των περιστασιακών διαλόγων περισσότερο αγγαρεία, καθώς διαδραματίζονται αρκετά πράγματα στην οθόνη ταυτόχρονα, με αποτέλεσμα να αποσπάστε από το “ζουμί” της υπόθεσης. Ωστόσο, θα πρέπει να τονίσουμε πως το soundtrack είναι καταπληκτικό και ίσως είναι μεταξύ των καλύτερων soundtracks σε παιχνίδι της σειράς.

Κατώτερο των προσδοκιών

Το Final Fantasy XV παίρνει πολλά ρίσκα με το combat, με την ιστορία, με τους χαρακτήρες και με το open world setting. Αυτό δε σημαίνει ότι εκτελεί τις νέες ιδέες άσχημα, αλλά ούτε και καλά φυσικά. Για παράδειγμα ο κόσμος του παιχνιδιού είναι τεράστιος αλλά δεν είναι συναρπαστικός, ενώ το combat είναι χαοτικό, αλλά  συνάμα συναρπαστικό. Σίγουρα, ήθελε ακόμα δουλειά αλλά τα δέκα χρόνια ανάπτυξης το κρατήσανε πίσω από το να γίνει αυτό που θα έπρεπε σε όλους τους τομείς.

Υποθέτοντας ότι το Final Fantasy XV είναι ένα πρότυπο για τις μελλοντικές κυκλοφορίες, μας αφήνει υπαινιγμούς για μια συναρπαστική κατεύθυνση. Δίνει σίγουρα νέα ζωή στο franchise και μας κάνει να περιμένουμε να δούμε τι μας ετοιμάζουν για τον επόμενο τίτλο της σειράς. Το πιο λογικό σενάριο θέλει όλη την ομάδα ανάπτυξης του XV να μεταφέρεται στο Remake του Final Fantasy VII, που είναι μία από τις πιο “καυτές” επερχόμενες κυκλοφορίες της Square Enix, μαζί με το Kingdom Hearts 3. Το FF XV έχει να σας χαρίσει αρκετές ώρες διασκέδασης, αλλά θα πρέπει να μετριάσετε τις προσδοκίες σας ώστε να μην απογοητευθείτε. Είναι ένα πολύ καλό Final Fantasy, αλλά σε καμία περίπτωση δεν είναι τόσο συναρπαστικό όσο θα περίμενε κανείς…