Nier: Automata
Reviews

Nier: Automata – Review

Το νέο δημιούργημα του εκκεντρικού Yoko Taro, Nier: Automata, έρχεται για να προσφέρει νέα στοιχεία και ένα ιδιαίτερο σενάριο. Καταφέρνει όμως να κάνει τη διάφορα;

Ένα από τα παιχνίδια που για διάφορους λόγους πέρασαν απαρατήρητα την προηγούμενη γενιά, ήταν το Nier που κυκλοφόρησε το 2010. Οι περισσότεροι από εμάς δεν το γνωρίζουν, καθώς πέρασε και δεν ακούμπησε στην αγορά, με την ίδια την Square Enix να αναγνωρίζει πως είχε αρκετά χαμηλές πωλήσεις. Όμως, παρόλα αυτά, κατάφερε να κεντρίσει το ενδιαφέρον αρκετών παικτών, λόγω του ιδιαίτερου σεναρίου του και την μοναδική αφήγηση των γεγονότων, με πολλαπλά τέλη να το συνοδεύουν. Θα μπορούσαμε κάλλιστα να πούμε πως πρόκειται για ένα Cult classic, που πολύ λίγοι κατάφεραν να ανακαλύψουν την καλά κρυμμένη μαγεία του. Σε αντίστοιχες περιπτώσεις στο παρελθόν, ειδικά οι ιαπωνικές εταιρίες, έχουν «θάψει» IP που δεν είχαν την αναμενόμενη επιτυχία στην αγορά. Η Square Enix όμως θέλησε να δώσει ακόμη μία ευκαιρία στο Nier, κυρίως λόγω του φανατικού κοινού που είχε σχηματίσει και το ζητούσε απεγνωσμένα. Κάπως έτσι προέκυψε και το Nier: Automata.

Nier: Automata

Ο εκκεντρικός δημιουργός του, Yoko Taro, μαζί με τα βασικά μέλη της ομάδας ανάπτυξης του προηγούμενου τίτλου, ένωσαν για μία ακόμη φορά τις δυνάμεις τους. Αυτή την φορά όμως, η βασική ανάπτυξη του τίτλου έγινε από την Platinum Games. Οι περισσότεροι την γνωρίζετε από τα φανταστικά Action παιχνίδια της, όπως για παράδειγμα το Bayonetta και το Metal Gear Rising: Revengeance. Αυτός ήταν και ο λόγος που η Square Enix αποφάσισε να της αναθέσει τη δημιουργία του Nier: Automata, διότι ήθελε να περιέχει περισσότερη φαντασμαγορική δράση και ποιος καλύτερος από την Platinum σε αυτόν τον τομέα; Η απάντηση εύκολη… Κανείς! Βέβαια, ως Action RPG, απαιτούνται και πολλά άλλα στοιχεία, πέραν των θεαματικών μαχών. Η δημιουργία ενός μεγάλου ανοιχτού κόσμου ήταν η πρώτη τεράστια πρόκληση για την ομάδα ανάπτυξης, ενώ και η προσαρμογή πάνω στα RPG στοιχεία ήταν εξίσου σημαντική πρόκληση.

Η ανάπτυξη του Nier: Automata ξεκίνησε το 2014, με το παιχνίδι να κάνει το ντεμπούτο του στην αγορά της Ιαπωνίας τον Φεβρουάριο, με τα μέρη μας να ακολουθούν στις 10 Μαρτίου. Εμείς είχαμε την τύχη να λάβουμε ένα review copy από την επίσημη διανομέα και αντιπρόσωπο του παιχνιδιού στην Ελλάδα, CD Media, την οποία και ευχαριστούμε πάρα πολύ, αφιερώνοντας αρκετές ώρες στο παιχνίδι. Αν θα μας ζητούσε κάποιος να το περιγράψουμε με μία λέξη, αυτή θα ήταν «διαφορετικό». Δεν είναι ότι θα περίμενε κανείς από ένα Action RPG και σίγουρα δεν είναι ότι θα περίμενε κανείς από παιχνίδι της Platinum Games. Έχει αρκετά μη-συμβατικά στοιχεία, τα οποία το κάνουν να ξεχωρίζει από άλλους τίτλους, πολλές φορές με καλό τρόπο και πολλές φορές με κακό. Ένα από τα θετικά του όμως, είναι το ιδιαίτερα ώριμο σενάριο, που προσπαθεί να εξερευνήσει ζητήματα όπως η τεχνητή νοημοσύνη και το τι πραγματικά σημαίνει να είσαι ζωντανός. Πάμε να αναλύσουμε, όσο περισσότερο μπορούμε, τις ιδέες του Yako Taro.

Η εξωγήινη εισβολή και οι μηχανές

Βρισκόμαστε στο πολύ μακρινό μέλλον, μετά το 5000 μ.χ. Έπειτα την ακμή του ανθρώπινου πολιτισμού, εντελώς απροειδοποίητα, ένας εξωγήινος πολιτισμός εισβάλει στον πλανήτη μας με χιλιάδες πολεμικές μηχανές ή ρομπότ. Μερικές εκατοντάδες χιλιάδες καταφέρνουν να αποδράσουν, αποικώντας στην Σελήνη, το τελευταίο «φρούριο» της ανθρωπότητας. Τα χρόνια που ακολούθησαν, οι άνθρωποι ανέπτυξαν τη δική τους απάντηση στα ρομπότ, τα Androids, ανδροειδή ειδικά κατασκευασμένα ώστε να δώσουν το πάνω χέρι στην μάχη κατά των εισβολέων. Για εκατοντάδες χρόνια, η επίλεκτη μονάδα των ανδροειδών, γνωστή ως YoRHa, προσπαθεί να απωθήσει τις μηχανές από τον πλανήτη, αλλά χωρίς ουσιαστικό αποτέλεσμα. Το μόνο που έχουν καταφέρει μετά από χιλιάδες μάχες, είναι να ανακτήσουν ορισμένα σημεία, αλλά κι αυτά δεν είναι υπό τον πλήρη έλεγχό τους.

Στο επίκεντρο της ιστορίας βρίσκονται 2 Androids, η 2B και ο 9S, των οποίων την περιπέτεια ακολουθούμε κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού. Ευχάριστο γεγονός αποτελεί το σενάριο στο σύνολο του, καθώς η πλοκή είναι αρκετά ενδιαφέρον, αν και αρχικά ξεκινάει σχετικά αργά η ροή των γεγονότων. Στη συνέχεια όμως, υπάρχουν σημαντικές εξελίξεις και ανατροπές. Αν και το Nier ήταν γνωστό για τα πολλαπλά τέλη που είχε, με κάθε ένα να δίνει τη δική του τροπή, στο Nier: Automata ο Tara έχει ακολουθήσει μία περίεργη προσέγγιση. Αρχικά, να τονίσουμε πως υπάρχουν συνολικά 26 (!!!) τέλη του παιχνιδιού, με τα 3 βασικά όμως να απαιτούν ολόκληρα playthroughs, το ένα πίσω από το άλλο. Όπως καταλαβαίνετε, δεν ήταν δυνατόν να μπούμε στο «τρυπάκι» να τελειώσουμε το παιχνίδι τουλάχιστον 3 φορές για να δούμε το πραγματικό τέλος, αλλά ούτε και να ψάξουμε να βρούμε όλα τα εναλλακτικά τέλη. Γενικότερα, θα έπρεπε τα endings να σχετίζονται με συγκεκριμένες αποφάσεις που θα λάβουμε κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού, κι όχι από τον αριθμό των playthrough.

Σίγουρα όμως ακόμη και στο πρώτο playthrough, η ροή όπως αναφέραμε είναι ικανοποιητική και η αγωνία κορυφώνεται συνέχεια. Σαν Action-RPG δεν θα μπορούσε να μην έχει ενδιαφέρον σενάριο, καθώς αμέσως θα γινόταν αδιάφορο. Ο Yoko Tara εξερευνεί θέματα όπως την τεχνητή νοημοσύνη και προσπαθεί να σας βάλει να αναρωτηθείτε το τι πραγματικά σημαίνει να είσαι ζωντανός και να έχεις αισθήματα. Οι χαρακτήρες είναι καλογραμμένοι, με τον κάθε ένα να έχει τα δικά του χαρακτηριστικά σαν φυσιογνωμία, με τα ποιοτικά voice-over να συνδράμουν στην πειστικότητα του κόσμου του Nier: Automata. Ένα βασικό playthrough, με αρκετή εξερεύνηση και ολοκλήρωση διάφορων side-quests, είναι περίπου 10 ώρες. Αν έχετε τη θέληση και τη διάθεση να αφιερώσετε πολύ χρόνο στην εξερεύνηση και την ολοκλήρωση όλων την δραστηριοτήτων που υπάρχουν, τότε η συνολική διάρκεια του πρώτου Playthrough θα ξεπεράσει αρκετά τις 10 ώρες. Ειδικά για όσους κυνηγήσουν όλα τα secret αλλά και βασικά endings, τότε η διάρκεια εκτοξεύεται σε δεκάδες ώρες.

Με την υπογραφή της Platinum Games

Ακόμη και από την αρχική ανακοίνωση του Nier: Automata, όταν έγινε γνωστό πως την ανάπτυξη του παιχνιδιού έχει αναλάβει πρωτίστως η Platinum Games, ήμασταν σίγουροι για ένα πράγμα. Ότι θα περιέχει φαντασμαγορικές μάχες και φρενήρη δράση. Η ιαπωνική εταιρεία έχει πολυετή εμπειρία πάνω στο είδος, έχοντας κυκλοφορήσει καταπληκτικούς Action τίτλους, όπως για παράδειγμα η σειρά Bayonetta. Αν υπάρχει κάποιο στούντιο ανάπτυξης που να γνωρίζει σαν «την παλάμη του χεριού του» το Action είδος, αυτό είναι η Platinum, με την Team Ninja να ακολουθεί ακριβώς από πίσω της. Δεν ήταν δύσκολη απόφαση για την Square Enix να της παραδώσει τα «κλειδιά» του gameplay, κι όχι άδικα είναι η αλήθεια. Ο πυρήνας του gameplay είναι οι γεμάτες φανταχτερά εφέ μάχες και φυσικά ο συνδυασμός όλων των όπλων και ο ρυθμός κάθε σύγκρουσής σας με τους εχθρούς. Από τα πρώτα λεπτά που θα πιάσετε το χειριστήριο στα χέρια σας, θα νιώσετε μία οικειότητα με άλλους τίτλους του είδους, κυρίως στον τομέα των βασικών κινήσεων και της ταχύτητας. Ειδικά όσοι έχουν απολαύσει κάποιον τίτλο της Platinum στο παρελθόν, θα καταλάβουν αμέσως την «υπογραφή» της στο σύστημα μάχης.

Όπως προαναφέραμε στην αρχή, οι πρωταγωνιστές του Nier: Automata είναι η 2B και ο 9S. Εσείς, χειρίζεστε την 2B, με τον 9S να σας ακολουθεί και να έχει κυρίως υποστηρικτικό ρόλο στην περιπέτειά σας. Ένα ιδιαίτερα θετικό στοιχείο είναι πως σαν A.I. ο 9S δεν θα σας δημιουργήσει κάποιο πρόβλημα, καθώς ακολουθεί πιστά τις οδηγίες που του έχετε δώσει. Συγκεκριμένα, μπορείτε να επιλέξετε, από μία λίστα διάφορων επιλογών, το πώς θα συμπεριφέρεται. Μπορείτε να τον βάλετε να είναι τελείως επιθετικός, τρέχοντας πρώτος στην μάχη, ενώ αντιθέτως μπορείτε να του δώσετε εντολή να μείνει τελείως παθητικός. Υπάρχουν περίπου 10 διαφορετικά προφίλ που μπορείτε να επιλέξετε, που καλύπτουν απόλυτα όλες τις περιστάσεις και τα γούστα. Το ίδιο μοτίβο ακολουθείτε και στο βασικό σύστημα μάχης της 2B όμως. Οι κινήσεις που έχει στη διάθεσή της είναι συγκεκριμένες και ανάλογα τα όπλα που χρησιμοποιεί ως πρωτεύων ή δευτερεύων. Το αρχικό “combo” έχει ένα Katana ως πρωτεύων, με τις επιθέσεις με χέρια και πόδια να ακολουθούν ως δευτερεύων. Υπάρχουν διάφορα combos που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε, που εκπορεύουν από την εναλλαγή ανάμεσα σε Light και Heavy attacks.

Πιστός σύμμαχος κάθε Android της YoRHa είναι τα Pods. Αυτόνομα αιωρούμενα ρομπότ που χρησιμεύουν ως μέσο ανίχνευσης, πληροφόρησης αλλά και ως όπλο, καθώς έρχονται εξοπλισμένα με διάφορες ικανότητες. Ο βασικός τους οπλισμός είναι ένα πολυβόλο, που μπορεί να χρησιμοποιηθεί χωρίς κανένα περιορισμό κατά τη διάρκεια της μάχης, ενώ παράλληλα έχουν και μία ικανότητα που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε προς όφελός σας. Για παράδειγμα, η βασική ικανότητα είναι μία ακτίνα laser που εκτοξεύετε, ενώ μπορείτε να αποκτήσετε και νέες ικανότητες στην πορεία. Κάθε φορά που την χρησιμοποιείτε έχει ένα cooldown, οπότε θα πρέπει να είστε ιδιαίτερα προσεκτικοί ώστε να εκμεταλλευτείτε το προβάδισμα που σας δίνουν, την κατάλληλη χρονική στιγμή. Το πιο χρήσιμο «όπλο» της 2B όμως είναι το Dodge. Με αυτό, αποφεύγετε τις επιθέσεις των εχθρών σας, ενώ αν το πατήσετε λίγο πριν σας χτυπήσουν τότε ενεργοποιείται ένα μικρό slow-motion, που σας επιτρέπει νααντεπιτεθείτε επιτόπου. Αν και η ικανότητά σας στην μάχη είναι ένας από τους πιο σημαντικούς παράγοντες, το Nier: Automata τα πηγαίνει αρκετά καλά και ως RPG, κι ας προσπαθεί να το «κρύψει» τις περισσότερες φορές.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα της RPG πλευράς του είναι τα Levels και το ιδιαίτερο Skill Tree που χρησιμοποιεί. Σκοτώνοντας εχθρούς και ολοκληρώνοντας quests και side-missions λαμβάνετε XP και όταν ξεπεράσετε την απαίτηση του κάθε level, τότε αυτόματα αυξάνεται κατά 1 το level σας. Με κάθε αύξηση παίρνετε περισσότερους πόντους ζωής, επίθεσης αλλά και άμυνας, αλλαγές που πραγματοποιούνται αυτόματα, χωρίς να έχετε ιδιαίτερο λόγο. Το customization του χαρακτήρα σας όμως, όσον αφορά τα Skills του και την εξέλιξή του, έχει να κάνει κατά κύριο λόγο με την… τσέπη σας, κι όχι τόσο με τα level που ανεβαίνετε. Συγκεκριμένα, οι developers έχουν προσπαθήσει να προσομοιώσουν, όσο περισσότερο γίνεται, το γεγονός πως στην ουσία είστε ένα ρομπότ, που το hardware του παίρνει αναβαθμίσεις. Έτσι λοιπόν, τα Skills έχουν μεταφραστεί σε Chips που προσθέτετε σε θέσεις μνήμης. Όσο πιο δυνατό το Chip, τόσο περισσότερο χώρο καταλαμβάνει και να ξεκλειδώσετε περισσότερες θέσεις θα πρέπει να επενδύσετε τα χρήματά σας στο αντίστοιχο NPC. Από την άλλη, αναβαθμίσεις δέχονται και τα όπλα σας, αλλά και τα Pod.

Nier: Automata

Ο κόσμος του παιχνιδιού είναι πανέμορφος και θα σας απορροφήσει μέσα του αμέσως. Τα απομεινάρια του πολιτισμού μας έχουν καταληφθεί από την φύση, αποτελώντας υπενθύμιση για το ένδοξο παρελθόν της ανθρωπότητας. Τεράστιες πόλεις εγκατελελειμμένες, με ελάχιστα ζώα να έχουν επιζήσει και να τις κατοικούν. Στην πορεία του ταξιδιού σας θα εξερευνήσετε ερήμους, δάση, ερημωμένες πόλεις και διάφορα άλλα τοπία, με την ποικιλία να είναι μεγάλη. Το ίδιο δυστυχώς δεν μπορεί να ειπωθεί για τα side-quests, καθώς τα περισσότερα από αυτά είναι πολύ “ψυχρά” και δεν έχουν την “ζωντάνια” που θα έπρεπε, προσφέροντας ιστορίες που θα σας μείνουν χαραγμένες στην μνήμη. Ειδικά όσοι από εσάς έχετε παίξει τα The Witcher 3: Wild Hunt και Horizon Zero Dawn, τότε το μόνο σίγουρο είναι πως θα απογοητευτείτε σε αυτόν τον τομέα. Δυστυχώς, την κατάσταση χειροτερεύει και ο πραγματικά ακαταλαβίστικος χάρτης του παιχνιδιού, που στην ουσία περιπλέκει τα πράγματα και κάνει την εντόπιση των quests πρακτικά αδύνατη. Όπως εξηγείτε και μέσα στο παιχνίδι, η απεικόνιση δεν είναι επακριβής, επειδή θεωρητικά πρόκειται για δεδομένα που μεταφέρονται σε σας μέσω δορυφόρου. Όπως και να έχει, σε καμία περίπτωση δεν προσφέρει τις απαιτούμενες πληροφορίες για το που βρίσκονται οικισμοί με quests και merchants και ειδικά όταν έχετε πολλά active quests, γίνεται ένας μικρός χαμός.

 Μία ακόμη ιδιαιτερότητα συναντάμε και στο σύστημα των saves, καθώς έχετε τη δυνατότητα να σώσετε χειροκίνητα την πρόοδό σας σε συγκεκριμένα σημεία, που σε περίπτωση που ξεχαστείτε με την εξερεύνηση και πεθάνετε, τότε θα βρεθείτε αρκετά πίσω… Εν έτει 2017 θα περίμενε κανείς πως θα υπήρχε ένα αξιόλογο auto-save, με checkpoints που θα έχουν νόημα. Για κάποιον λόγο όμως, αυτή η δυνατότητα δεν υπάρχει. Παραδόξως, ο θάνατος στο Nier: Automata αντιμετωπίζετε διαφορετικά απ’ότι σε άλλα παιχνίδια, λόγω του asymmetrical multiplayer που έχει ενσωματωθεί. Διάσπαρτα στον κόσμο θα βρίσκετε, ανά τακτά χρονικά διαστήματα, διάφορα πτώματα άλλων παικτών. Αν πατήσετε πάνω τους, μπορείτε είτε να ανακτήσετε το σώμα τους, αποκτώντας διάφορα αντικείμενα (λειτουργεί ως επιβράβευση για εσάς και δεν χάνουν οι άλλοι τα δικά τους). Επιπρόσθετα, μπορείτε να επιλέξετε να επισκευάσετε το σώμα τους (μην ξεχνάμε πως είναι Androids) με αποτέλεσμα να έχετε ένα ακόμη NPC που θα σας βοηθάει στην μάχη, αλλά για σύντομο χρονικό διάστημα.

Σαφώς, το στοιχείο που ξεχωρίζει είναι οι μάχες του Nier: Automata και η ποικιλομορφία των εχθρών που θα βρεθείτε αντιμέτωποι. Η fast-paced μάχη, με πολλούς εχθρούς να θέλουν να σας αποτελειώσουν, είναι το πιο εθιστικό κομμάτι του παιχνιδιού, μαζί και με την εξερεύνηση του κόσμου του. Εξίσου εντυπωσιακή είναι η δουλειά που έχει γίνει και στο κομμάτι των Boss fights, με φανταχτερές μάχες που θα σας έχουν στην “τσίτα” κάθε δευτερόλεπτο. Από την άλλη, το Interface και γενικότερα ο σχεδιασμός των side-quests είναι αρκετά απογοητευτικός και μαρτυράει την απειρία της Platinum Games σε αυτόν τον τομέα. Το σενάριο είναι μοναδικό και πολύ ενδιαφέρον, ενώ παράλληλα υπήρξε και η εξερεύνηση άλλων ειδών παιχνιδιών από την ιαπωνική εταιρία. Σε κάποια σημεία θα μετατρέπεται σε Top-down Shooter, σε 2.5D Sidescroller αλλά και Shoot-’em-up. Οι εναλλαγές είναι πολύ ενδιαφέρον και σίγουρα δίνουν μία διαφορετική διάσταση στο Nier: Automata. Βέβαια, η ιαπωνική “κατάρα” του τεχνικού τομέα δυστυχώς ξαναχτύπησε…

Η δύναμη του PS4 Pro περνάει ανεκμετάλλευτη…

Ο τεχνικός τομέας του παιχνιδιού δείχνει τις παθογένειες και τις ιδιοτροπίες των ιαπωνικών στούντιων ανάπτυξης, που για κάποιο λόγο σχεδόν πάντα τα παιχνίδια τους αντιμετωπίζουν τεχνικές δυσκολίες. Το Nier: Automata δυστυχώς δεν αποτελεί εξαίρεση στον κανόνα. Ακόμη και με την έξτρα ιπποδύναμη του PS4 Pro, σε πολλές περιπτώσεις υπάρχουν σημαντικά frame-drops, ενώ και το Draw Distance δεν εντυπωσιάζει σε καμία περίπτωση. Γενικότερα ο οπτικός τομέας δεν έχει να δείξει κάτι το εντυπωσιακό, με το μόνο “φωτεινό” σημείο να είναι τα οπτικά εφέ των μαχών. Από την άλλη, ο ηχητικός τομέας είναι πολύ καλά σχεδιασμένος και υλοποιημένος, με το παραμικρό ηχητικό εφέ από την σύγκρουση του όπλου σας με το μέταλλο των ρομπότ και τους πυροβολισμούς να μεταφέρεται με τρομερή λεπτομέρεια. Σε ύψηλα επίπεδα είναι και τα voice-over, αλλά αυτό που πραγματικά ξεχωρίζει είναι το Soundtrack.

Ανώτερο σε όλους τους τομείς και ελπίδα για το μέλλον

Αν μετρήσουμε τα RPG IP που έχει η Square Enix στην κατοχή της, μάλλον θα ζαλιστούμε… Το Nier: Automata είναι ένας άξιος συνεχιστής της παράδοσης της ιαπωνικής εταιρείας στον χώρο, με το Action στοιχείο να είναι αρκετά πιο έντονο, λόγω και της  σημαντικής συμβολής της Platinum Games στην ανάπτυξη του τίτλου. Σίγουρα υπάρχουν προβλήματα που δεν μπορούν να περάσουν απαρατήρητα, όπως ο κακός σχεδιασμός των side-quests, ο ακαταλαβίστικος χάρτης και η τεχνική απόδοση του παιχνιδιού, αλλά παρόλα αυτά καταφέρνει να προσφέρει μία ποιοτική Action-RPG εμπειρία. Όσοι ψάχνουν άμεσα συνδεδεμένο sequel του πρώτου Nier, τότε σίγουρα θα παραξενευτούν. Για να το απολαύσετε πραγματικά, θα χρειαστεί να αφιερώσετε αρκετές ώρες και να το πάτε με το πάσο σας. Κατά την άποψή μας η Square Enix έχει ένα πολύ δυνατό IP στα χέρια της, αλλά δεν είναι καθόλου ξεκάθαρη η κατεύθυνση που θέλει να το οδηγήσει. Ελπίζουμε να δούμε ένα sequel πολύ σύντομα, με όλες τις απαραίτητες διορθώσεις και προσθήκες, που θα το μετατρέψουν σε μία φανταστική εμπειρία. Το συνιστούμε ανεπιφύλακτα σε όλους τους οπαδούς της Platinum Games αλλά και των Action τίτλων γενικότερα.