Reviews

Persona 5 – Review

Διαβάστε την άποψή μας για το Persona 5, ένα από τα καλύτερα παιχνίδια της χρονιάς και ένα από τα κορυφαία JRPG που έχουμε παίξει!

Όταν το Persona 5 ανακοινώθηκε στην E3 2015 κατά τη διάρκεια της συνέντευξης τύπου της Sony, πολλοί από εμάς απόρησαν με την αντίδραση του κοινού, που ξέσπασε σε ζητωκραυγές και χειροκροτήματα. Ανάμεσα σε αυτούς που απόρησαν ήμασταν κι εμείς, καθώς ήταν ένα από τα παιχνίδια που δεν είχαμε έρθει ποτέ σε επαφή στο παρελθόν. Γενικότερα όμως, η σειρά Shin Megami Tensei είναι αρκετά δημοφιλής τόσο στην Ιαπωνία, όσο και στο εξωτερικό, αν και ως JRPG κανείς θα περίμενε πως θα ήταν γνωστό μόνο στην ανατολική αγορά, όπως γίνεται συνήθως σε αντίστοιχες περιπτώσεις. Η σειρά Shin Megami Tensei αποτελείται από αρκετές, ξεχωριστές υπό-σειρές, με το Persona να είναι ίσως η πιο δημοφιλής έκδοση του franchise. Ο πιο πρόσφατος που είχε κυκλοφορήσει ήταν το Persona 4 στο PS2 και στη συνέχεια στο PS Vita το 2012. Η σειρά γενικότερα έχει πάνω από 20 χρόνια ιστορίας στην πλάτη της, κι όπως γίνεται εύκολα αντιληπτό, αποτέλεσε και τον λόγο που ο κόσμος περίμενε με τόση ανυπομονησία το νέο μέλος της σειράς.

Persona 5

Αν και κυκλοφορεί από τον Σεπτέμβριο στην Ιαπωνία, το Persona 5 έκανε την εμφάνισή του στα μέρη μας τον Απρίλιο, με το νέο δημιούργημα της Atlus να έχει απασχολήσει έντονα όλα τα μέσα και αρκετούς Streamers και YouTubers. Φυσικά, δεν θα μπορούσε να λείπει από τους «στόχους» μας για Review, καθώς είναι ένα από τα παιχνίδια που αξίζει την προσοχή μας και ως επακόλουθο και τη δική σας. Θα πρέπει να αναφέρουμε πως το παιχνίδι μας παραχωρήθηκε για τους σκοπούς του Review από την Enarxis Dynamic, επίσημη διανομέα του Persona 5 στην Ελλάδα, την οποία και ευχαριστούμε πολύ. Αφού αφιερώσαμε πολλές ώρες στο παιχνίδι, ήρθε η ώρα να σας μεταφέρουμε αναλυτικά την άποψή μας για ένα από τα καλύτερα παιχνίδια της χρονιάς.

Οι Phantom Thieves και τα παλάτια των πιο σκοτεινών επιθυμιών

Τα γεγονότα του Persona 5 διαδραματίζονται στο σημερινό Τόκιο, με τον πρωταγωνιστικό ρόλο να έχει ένα “λυκειόπαιδο”. Έπειτα από μία σειρά ατυχών γεγονότων για τον νεαρό μας ήρωα, που βρέθηκε μπλεγμένος με τον νόμο στην ουσία από το πουθενά, τον βρίσκουμε να βρίσκεται υπό επιτήρηση, όντας ελεύθερος αλλά με περιοριστικούς όρους. Σε περίπτωση που ξαναδημιουργήσει το παραμικρό πρόβλημα, τότε θα βρεθεί στην φυλακή για να εκτίσει την ποινή του. Κάπου εκεί ανοίγει ένα νέο κεφάλαιο για τον ίδιο, με την έως τώρα ζωή του να αλλάζει δραματικά. Όμως, τα γεγονότα ξεκινούν ανάποδα χρονολογικά, από το μέλλον και στη συνέχεια γίνεται αφήγηση του παρελθόντος. Συγκεκριμένα, ο πρωταγωνιστής μας έχει εισβάλει σε ένα καζίνο και στο τέλος η αστυνομία καταφέρνει να τον συλλάβει. Όπως αποκαλύπτεται, κάποιο μέλος της συμμορίας του τον έχει «καρφώσει», χωρίς να ξέρουμε ποιος και γιατί. Μετά τη σύλληψή του, μεταφερόμαστε στο δωμάτιο ανάκρισής του, όπου και ξεκινάει στην ουσία η διήγηση της ιστορίας και των γεγονότων που έλαβαν χώρα το προηγούμενο διάστημα.

Persona 5

Ο σεναριογράφος πολύ έξυπνα έστησε όλο το background της πλοκής. Ξεκινάει με την προδοσία που έφερε τον πρωταγωνιστή σε πολύ δύσκολη θέση και συνεχίζει με την αφήγηση της γνωριμίας του κεντρικού χαρακτήρα με τα υπόλοιπα μέλη των “Phantom Thieves”, όπως έγιναν στην πορεία γνωστοί. Βέβαια, δεν είναι ο μόνος σημαντικός παράγοντας στην εξέλιξη της ιστορίας. Όπως θα δείτε και παρακάτω, τα Personas και τα Palaces αποτελούν την κεντρική ατραξιόν του παιχνιδιού, πάντα σε συνδυασμό με την καθημερινή σχολική ζωή αλλά και τις υποχρεώσεις που υπάρχουν. Η ζωή ενός παιδιού που πάει στο λύκειο απαρτίζεται κυρίως από το σχολείο και με ότι αυτό συνεπάγεται (μελέτη, διαγωνίσματα, αποτελέσματα). Το σενάριο του Persona είναι πολύ ενδιαφέρον και θα σας τραβήξει το ενδιαφέρον από την πρώτη μέχρι και την τελευταία στιγμή. Σίγουρα, λόγω του τεράστιου μεγέθους του «βαλτώνει» σε κάποια σημεία, αλλά δεν είναι ικανά να σας χαλάσουν την συνολική εμπειρία του παιχνιδιού.

Η δύναμη της ψυχής και οι πιο σκοτεινές επιθυμίες του ανθρώπου

Το κεντρικό Concept του Persona 5, όπως υποδηλώνει και ο τίτλος του, είναι τα Personas, δηλαδή η φυσική ενσάρκωση της προσωπικότητάς των ανθρώπων που έχουν ξεριζώσει την «μάσκα» που φορούν για να προστατευτούν από τον κοινωνικό περίγυρό τους. Μόνο αντιμετωπίζοντας τον ίδιο τους τον εαυτό και τον φόβο μπορούν να «ξυπνήσουν» τις εσωτερικές δυνάμεις τους, κάτι που αναγκάζονται να μάθουν κάτω υπό αντίξοες συνθήκες. Η αρχή του παιχνιδιού βρίσκει τον ήρωα μας στις πρώτες του μέρες στο νέο σχολείο του, όπου σιγά-σιγά θα γνωρίσει τα υπόλοιπα μέλη της συμμορίας. Την πρώτη κιόλας μέρα, έρχεται σε επαφή με το Metaverse, μία εναλλακτική διάσταση όπου οι διεστραμμένες επιθυμίες των ενήλικων παίρνουν «σάρκα και οστά» και καταφέρνει να ξυπνήσει το Persona του, αποκτώντας νέες δυνάμεις. Τα μέρη που υπάρχουν στο Metaverse, είναι άμεσα  συνδεδεμένα με την ψυχοσύνθεση των ανθρώπων, και είναι γνωστά ως Palaces. Εκεί, λαμβάνουν μέρος και οι μάχες του παιχνιδιού, λειτουργώντας στην ουσία ως Dungeons που οι παίκτες καλούνται να εξερευνήσουν και να ολοκληρώσουν.

Οι μάχες είναι Turn-based, όντας πιστές στα πρότυπα των JRPG που έχουμε αγαπήσει όλα αυτά τα χρόνια. Οι κινήσεις χωρίζονται σε Melee χτυπήματα, ranged χτυπήματα με όπλα, στάση άμυνας, τις μαγείες των Persona αλλά και την χρησιμοποίηση αντικειμένων για αναπλήρωση ζωής, πόντων δράσης κτλ. Ένα από τα στοιχεία που ξεχωρίζουν τα καλά από τα κακά JRPG, είναι το σύστημα της Turn-based μάχης και πως αυτό λειτουργεί. Στην περίπτωση του Persona 5, η Atlus έχει καταφέρει να δημιουργήσει ένα εξαιρετικό σύστημα, που ενώ είναι εύκολο να το μάθει κανείς, έχει την απαιτούμενη πολυπλοκότητα και βάθος για τους πιο έμπειρους με το είδος, ενώ παράλληλα η δυσκολία κυμαίνεται σε ικανοποιητικά επίπεδα. Θα μπορούσαμε να πούμε πως σχεδόν «μαεστρικά» η Atlus προσφέρει μία πλήρης και χορταστική εμπειρία μάχης, που όμοια της δύσκολα συναντάμε σε παιχνίδια παρόμοιου είδους. Αρχικά, κάθε μάχη εσείς και ο αντίπαλός σας κάνετε κινήσεις ανά γύρο. Το ποιος ξεκινάει πρώτος θα εξαρτηθεί από την περιήγησή σας στο Palace.

Persona 5

Σε κάθε Palace υπάρχουν πολλοί όροφοι και δωμάτια, με διαφορετική δομή και πολλές φορές κάποια ωραία Puzzle που καλείστε να λύσετε. Φυσικά, διάσπαρτοι μέσα εκεί υπάρχουν εχθροί, τους οποίους μπορείτε είτε να πολεμήσετε, είτε να τους αποφύγετε, προτιμώντας μία Stealth τακτική. Συνήθως, υπάρχουν εναλλακτικές διαδρομές και μέρη για να κρυφτείτε ώστε να προσπεράσετε τους φρουρούς, αλλά πολλές φορές η μάχη είναι απαραίτητη για να συνεχίσετε παρακάτω, κυρίως γιατί θα χρειαστείτε αντικείμενα που έχουν πάνω τους. Τα ενδεχόμενα για το πώς θα ξεκινήσει η μάχη είναι 3. Είτε θα βγείτε πίσω από τον εχθρό και θα κάνετε Ambush, ξεκινώντας πρώτοι την επίθεση, είτε κάνοντας ένα απλό χτύπημα όπου και πάλι ξεκινάτε πρώτοι, είτε αφού σας έχουν εντοπίσει και ξεκινάνε την μάχη πρώτοι οι εχθροί. Η βασική διαφορά των 2 πρώτων περιπτώσεων, είναι το Security Level, μία μπάρα που αυξάνει το επίπεδο ετοιμότητας των φρουρών και δυσκολεύει τα πράγματα για τον παίκτη. Μέσω του Ambush, το Security Level εκτός του ότι δεν αυξάνεται, μειώνεται κιόλας. Στην δεύτερη περίπτωση αυξάνεται, ενώ στην τελευταία περίπτωση αυξάνεται αλλά και ο εχθρός σας πιάνει απροετοίμαστους, με αποτέλεσμα να ξεκινάει πρώτος επίθεση. Σε κάθε περίπτωση, η Stealth προσέγγιση είναι πάντα η καλύτερη λύση, καθώς κάνει τη ζωή σας πιο εύκολη σε όλους τους τομείς. Μπαίνοντας στην μάχη, πρώτο σας μέλημα είναι να εντοπίσετε την αδυναμία του εχθρού σας. Κάθε ένας από αυτούς έχει κάποια αδυναμία που καλείστε να εκμεταλλευτείτε κατά τη διάρκεια της μάχης, προκαλώντας του περισσότερη ζημιά.

Σε αυτό το κομμάτι παίζουν μεγάλο ρόλο οι μαγείες των Persona και τα Affinity που έχουν. Για παράδειγμα, οι μαγείες τους μπορεί να είναι τύπου φωτιάς, αέρα ή πάγου, με τον κάθε ένα να είναι αδύναμος ή δυνατός απέναντι σε κάποιο από αυτά. Αφού βρείτε την αδυναμία του, στόχος σας είναι να την χρησιμοποιείτε πάντα ενάντιά του, ώστε πέραν της επιπλέον ζημιάς, να ενεργοποιείτε το One More, δηλαδή άλλη μία κίνηση στον ίδιο γύρο. Όπως γίνεται εύκολα κατανοητό, πρόκειται για ένα μεγάλο προβάδισμα έναντι των εχθρών σας, οπότε πρέπει πάση θυσία να το κυνηγάτε όσο περισσότερο γίνεται. Λίγο πιο αργότερα στο παιχνίδι και αφού εμβαθύνετε την σχέση σας με τα υπόλοιπα μέλη της ομάδας, κατά τη διάρκεια του One More μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το Baton Pass, δηλαδή να δώσετε την κίνηση σε έναν άλλο χαρακτήρα του γκρουπ. Ιδιαίτερα χρήσιμο αν θέλετε να εκμεταλλευτείτε κάποια αδυναμία του εχθρού ή να εξοικονομήσετε Action Points. Τα Action Points είναι σαν τα Mana Points στην ουσία, καθώς κάθε δύναμη των Persona απαιτεί είτε AP, είτε HP.

Persona 5

Ένα από τα σημαντικότερα στοιχεία του παιχνιδιού, όπως καταλαβαίνετε, είναι η στρατηγική και η σωστή διαχείριση των πόρων κάθε χαρακτήρα. Τα Palaces είναι ΤΕΡΑΣΤΙΑ και απαιτούν αρκετές ώρες το κάθε ένα για να τα ολοκληρώσετε, καθώς είτε οι χαρακτήρες σας ξέμειναν από  Action Points και πρέπει να αποχωρήσετε ώστε να γεμίσουν, είτε ξεμείνατε από αντικείμενα που αναπληρώνουν πόντους ζωής και AP. Για τον λόγο αυτό υπάρχουν κάποια safe rooms διάσπαρτα μέσα στα Palaces, δίνοντάς σας τη δυνατότητα να αποθηκεύσετε την πρόοδο που έχετε κάνει μέχρι στιγμής και να επιστρέψετε στον κανονικό κόσμο. Είναι πραγματικά ακατόρθωτη η ολοκλήρωση ενός Palace με την πρώτη, οπότε το σοφότερο είναι να μην το επιχειρήσετε (όπως την πατήσαμε εμείς). Ο αληθινός κόσμος είναι η άλλη όψη του νομίσματος, που απαιτεί από εσάς να συναναστραφείτε με τα υπόλοιπα μέλη του γκρουπ, να πάρετε το μετρό και τον ηλεκτρικό ώστε να μεταβείτε στο σχολείο και σε άλλα μέρη, να γράψετε εξετάσεις, διαγωνίσματα και ένα κάρο άλλες ασχολίες που περιμένουν να καταναλώσουν τον χρόνο σας.

Μέχρι και part-time δουλειές μπορείτε να ξεκινήσετε, ώστε να μαζέψετε περισσότερα λεφτά για να πάρετε νέα αντικείμενα και όπλα. Εδώ να τονίσουμε πως ο χρόνος του παιχνιδιού χωρίζεται σε ημέρες. Υπάρχει ένα ημερολόγιο και κάθε μέρα προχωράει κανονικά, έχοντας στη διάθεσή σας περιορισμένο χρόνο για το τι θα επιλέξετε να κάνετε κάθε μέρα. Φυσικά, μην ξεχνάτε πως είστε μαθητής και μέχρι νωρίς το απόγευμα είστε απασχολημένος με αυτό, ενώ αν επιλέξετε να πάρετε και κάποια δουλειά τότε λιγοστεύει αισθητά ο χρόνος σας. Βέβαια, το βράδυ μπορείτε να συνεχίσετε την περιπέτειά σας ως Phantom Thieves of Hearts, φέρνοντας μία ισορροπία σε όλα αυτά. Γενικότερα αυτή η αντίθεση που δημιουργείται ανάμεσα στην περσόνα του κλέφτη επιθυμιών το βράδυ και κλασικού μαθητή το πρωί, είναι πολύ ενδιαφέρον και στην ουσία σας επιτρέπει να βιώσετε εν μέρει τη καθημερινότητα ενός «ήρωα», αντίστοιχο με αυτούς που συναντάμε στα Manga και στα Anime. Υπάρχουν αμέτρητες δραστηριότητες να ασχοληθείτε, αλλά πάντα σας ανταμείβουν για τον χρόνο που αφιερώνετε. Για παράδειγμα, διαβάζοντας βιβλία ή παίζοντας παιχνίδια, αναβαθμίζετε τα Social Stats. Πρόκειται για στατιστικά που σας βοηθούν στις αλληλεπιδράσεις με τον κοινωνικό σας περίγυρο και που πρέπει να αναβαθμίσετε ώστε να προχωρήσετε την σχέση σας με κάποια από τα Confidants. Τα Confidants είναι στην ουσία οι χαρακτήρες που έρχεστε σε επαφή και σας βοηθούν με τον έναν ή άλλον τρόπο στις περιπέτειές σας.

Persona 5

Μία πολύ χρήσιμη λειτουργία του παιχνιδιού, που είναι άμεσα συνδεδεμένη με τους Confidants, είναι η δημιουργία νέων Persona μέσω του fusion. Ουσιαστικά, μπορείτε να αναμείξετε 2 διαφορετικά Persona, δημιουργώντας ένα νέο, ισχυρότερο, που όμως μπορεί να διατηρήσει κάποια από τις ικανότητες του προηγούμενου. Ο πιο συνήθης τρόπος για να αποκτήσετε ένα διαφορετικό Persona, είναι κατά τη διάρκεια της μάχης, αφού χτυπήσετε το αδύναμο σημείο ενός αντιπάλου. Εκεί, έχετε τη δυνατότητα είτε να κάνετε ένα finishing move, είτε να προσπαθήσετε να τον πείσετε να έρθει σε σας. Αυτό γίνεται μέσω ενός διαλόγου, που ανάλογα το τι θα επιλέξετε θα έχει και το αντίστοιχο τέλος. Κάντε τις κατάλληλες επιλογές και κερδίστε ένα νέο Persona, κάντε τις λάθος και χάστε το Persona ή ακόμα χειρότερα συνεχίστε την μάχη με έναν επιπλέον εχθρό που ήρθε για βοήθεια. Από την άλλη, αν έχετε ήδη ένα ίδιο Persona στην κατοχή σας, τότε λαμβάνετε ένα αντικείμενο ως αντάλλαγμα. Ένα ωραίο στοιχείο είναι το περιορισμένο multiplayer που υπάρχει, που στην ουσία σας επιτρέπει να λάβετε βοήθεια από κάποιον άλλο παίκτη. Συγκεκριμένα, όταν ένας εχθρός βρει την αδυναμία ενός χαρακτήρα σας και τον ρίξει κάτω, τότε μπορεί να τον πάρει ως όμηρο, απειλώντας να τον σκοτώσει. Εκεί έχετε την επιλογή να του μιλήσετε για να τον αφήσει ή να φωνάξετε έναν άλλον παίκτη για να επιτεθεί στον εχθρό και να σώσει τον χαρακτήρα σας.

Persona 5

Αν και δυστυχώς δεν υπάρχει η επιλογή του Co-op ή του PvP, δεν παύει να είναι μία ευχάριστη προσθήκη που σας δίνει 1 επιπλέον επιλογή όταν την χρειαστείτε. Σε γενικές γραμμές, το Persona 5 προσφέρει μία υπερπλήρης RPG εμπειρία, με αξιομνημόνευτους χαρακτήρες, πολύ ενδιαφέρον σενάριο και ένα άριστο σύστημα μάχης, που θα ικανοποιήσει και τους πιο απαιτητικούς των Turn-based JRPG. Τα μόνα 2 «αγκάθια» για εμάς ήταν η επιλογή ο πρωταγωνιστής να μην μιλάει και τα πάρα πολλά και υπερβολικά συχνά Loadings. Συνολικά, μόνο για τα το Main Story θα χρειαστείτε πάνω από 90 ώρες και αν σκοπεύετε να κάνετε όλα τα πιθανά side-quests κτλ, τότε ο αριθμός αυξάνεται σε πάνω από 120 ώρες, ίσως ακόμη παραπάνω. Το μόνο σίγουρο είναι ότι έχει τρομερή αξία ο τίτλος και αξίζει και το παραμικρό cent που θα επενδύσετε πάνω του.

Ένας κόσμος γεμάτος χρώματα

Το Art Design του Persona 5 είναι εξαιρετικό, δίνοντας την αίσθηση μίας εφηβικής περιπέτειας, μεταφέροντας εκπληκτικά την ατμόσφαιρα που είχαν στο μυαλό τους οι δημιουργοί του παιχνιδιού. Η Atlus έδωσε μεγάλη βάση στον οπτικό τομέα αλλά και στον ηχητικό, προσφέροντας ένα ικανοποιητικό αποτέλεσμα τόσο στο PS3, όσο και στο PS4. Βέβαια, πρόκειται για ξεκάθαρο port από το PS3, οπότε δυστυχώς μην φανταστείτε πως υπάρχουν αναβαθμίσεις στα γραφικά ή γενικότερα διαφορές από την μία έκδοση στην άλλη. Αυτό γίνεται ξεκάθαρο και με την χρήση των αμέτρητων loading screens, που ναι μεν είναι μικρά (μερικά δεύτερα) αλλά δεν παύουν να σταματούν την ροή και να χαλάνε την ατμόσφαιρα που διαμορφώνεται τόσο ωραία από τους υπόλοιπους τομείς του παιχνιδιού. Ηχητικά έχει γίνει φανταστική δουλειά τόσο στο Soundtrack, όσο και στα voice-over. Εμείς παίξαμε το παιχνίδι στα ιαπωνικά, οπότε δεν μπορούμε να εκφέρουμε άποψη για την αγγλική έκδοση, αλλά ως φίλοι των Anime και της ιαπωνικής κουλτούρας γενικότερα, σχεδόν πάντα προτιμάμε τα αυθεντικά voice-over. Οι ερμηνείες είναι καταπληκτικές και μας άρεσαν πάρα πολύ, ενώ το ίδιο προσεκτική δουλειά έχει γίνει και με τα ηχητικά εφέ της μάχης του Persona 5. Γενικότερα, η Atlus τα πήγε πολύ καλά στον οπτικοακουστικό τομέα.

Ένα από τα κορυφαία παιχνίδια του 2017 και ένα από τα καλύτερα JRPG που έχουμε παίξει

Η Atlus κατάφερε με μεγάλη επιτυχία να βελτιώσει την σειρά σε όλους τους τομείς και να μας προσφέρει ένα Persona 5 που συνολικά αποτελεί ένα από τα καλύτερα παιχνίδια του 2017 και ένα από τα κορυφαία JPRG που έχουμε παίξει. Το σενάριο, το gameplay και το μοναδικό Art Design, έρχονται να προσφέρουν μία χορταστική εμπειρία για οπαδούς και μη της σειράς. Σίγουρα, με τον εν λόγω τίτλο καταφέρνει να προσεγγίσει ένα πολύ μεγαλύτερο κοινό, ανεβάζοντας όμως και τον πήχη κατακόρυφα για τους μελλοντικούς τίτλους της σειράς. Οι φίλοι των Anime ειδικά, θα πρέπει να το αποκτήσουν με κλειστά τα μάτια και χωρίς δεύτερη σκέψη. Επιπρόσθετα, οι οπαδοί των Turn-based, έχουν έναν ακόμη εξαιρετικό τίτλο που πρέπει να προσθέσουν στην συλλογή τους, ανεξάρτητα του εάν έχουν παίξει τους προηγούμενους τίτλους της σειράς. Έτσι κι αλλιώς το κάθε ένα είναι ξεχωριστή οντότητα και δεν υπάρχει κάποια συνέχεια. Σε κάθε περίπτωση, όσοι ψάχνουν ένα παιχνίδι που θα πληρώσουν σε full price και θα τους το δικαιολογήσει και το παραμικρό cent, τότε το Persona 5 είναι η τέλεια λύση!