Xbox Project Scorpio
Xbox One X

Τα τεχνικά χαρακτηριστικά του Project Scorpio

Τα τεχνικά χαρακτηριστικά του “κτήνους” είδαν για πρώτη φορά το φως της δημοσιότητας. Μάθετε όλες τις νέες πληροφορίες για το Project Scorpio!

Project Scorpio

Η πολυαναμενόμενη αποκάλυψη των τεχνικών χαρακτηριστικών του Project Scorpio είναι εδώ, με το Digital Foundry να αναλύει με τεράστια λεπτομέρεια τα πάντα! Δυστυχώς πολλοί από εμάς περίμεναν να δουν παιχνίδια, τιμή, ημερομηνία κυκλοφορίας, κάτι που δεν θα δείτε εδώ. Αντιθέτως, η αποκάλυψη είναι τελείως τεχνολογική, περιγράφοντας τις καινοτομίες που φέρνει η κονσόλα και τις διαφορές που αναμένεται να δούμε στα παιχνίδια. Απ’όσο φαίνεται, η υπόσχεση της Microsoft για “πραγματική 4K εμπειρία” δεν ήταν λόγια του αέρα, αλλά αντιθέτως παραδίδουν και με το παραπάνω. Αν και δεν είμαστε οι πιο σχετικοί με το αντικείμενο (πολλή τεχνολογία βρε παιδάκι μου), θα προσπαθήσουμε να αποκωδικοποιήσουμε τα πιο σημαντικά στοιχεία.

Σύγκριση με το PS4 Pro

Το Digital Foundry τονίζει ξεκάθαρα, πως το Project Scorpio υπερτερεί του PS4 Pro σε κάθε τομέα! Καλύτερη κάρτα γραφικών, ταχύτερος επεξεργαστής, 4GB περισσότερης μνήμης, ταχύτερο σκληρό δίσκο, UHD Blu-ray drive και τελευταίας τεχνολογίας ψύξη. Όλο το πακέτο που μόλις σας περιγράψαμε, είναι στην ουσία αυτό που πραγματικά υποσχέθηκε η Microsoft στην περασμένη E3. Η πιο δυνατή κονσόλα που δημιουργήθηκε ποτέ και έρχεται για να ταράξει τις ισορροπίες. Ακόμη βέβαια δεν είναι ξεκάθαρο το εύρος της διαφοράς που θα υπάρχει ανάμεσα στις εκδόσεις των παιχνιδιών για Scorpio και Pro, αλλά σύμφωνα με το Digital Foundry πρόκειται να είναι αρκετά μεγαλύτερο απ’ το κενό που υπήρχε ανάμεσα σε Xbox One και PS4.

Το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι πως οι Third-party τίτλοι που τρέχουν αυτή τη στιγμή σε 900p και 1080p, βάση των όσων γνωρίζουμε, είναι ότι θα μπορούν να τρέχουν χωρίς κανένα πρόβλημα σε native 4K! Ο τίτλος που είδε ζωντανά στο Scorpio το Digital Foundry ήταν το Forza Motorsport 6, σε native 4K και 60 fps. Το πιο τρελό όλων; Όλα αυτά γίνονται με την εκμετάλλευση της GPU ανάμεσα σε 60 και 70%. Συγκριτικά με το PC, τα αποτελέσματα στην απόδοση ήταν αντίστοιχα μίας NVIDIA GTX 1070! Η τεχνολογική γνώση της Microsoft δεν πρέπει να υποτιμάτε σε καμία περίπτωση, κάτι που αποδεικνύεται με το Scorpio περίτρανα.

Οι αποκλειστικοί τίτλοι

Σύμφωνα πάντα με το Digital Foundry, οι αποκλειστικοί τίτλοι του Xbox One, όπως το Gears of War 4, το Forza Motorsport 6 και το Halo 5: Guardians θα “τρέχουν” σε native 4K και 60 fps με μεγάλη άνεση. Είναι όλα τους παιχνίδια που δυναμικά αυξάνουν ή μειώνουν την ανάλυση, ανάλογα με τους διαθέσιμους πόρους που υπάρχουν. Φυσικά, πάντα οι first-party τίτλοι έχουν τελείως διαφορετική υποστήριξη από την Microsoft σε σχέση με τους third-party developers, πράγμα που σημαίνει ότι μπορούν να εκμεταλλευτούν την επιπλέον επεξεργαστική ισχύ πολύ καλύτερα. Το ίδιο είδαμε να συμβαίνει και στο PS4 Pro, με το checkerboarding, το δυναμικό super-sampling και τις άλλες τεχνικές που χρησιμοποιούνται για να “αντικαταστήσουν” το native 4K. Δεν χαρακτηρίζεται τυχαία ως “premium” κονσόλα από την Microsoft…

Όσοι έχουν 1080p τηλεόραση πως θα επωφεληθούν;

Αν και στην αρχή το επίκεντρο του Project Scorpio ήταν η πραγματική 4K εμπειρία, η Microsoft δηλώνει πως έμαθε από τα λάθη της Sony και κυρίως το μπέρδεμα που προέκυψε με τους κατόχους τηλεοράσεων 1080p. Το PS4 Pro, ενώ μπορεί και βελτιώνει πολλούς από τους τίτλους με supersampling όταν τρέχουν σε 1080p, δυστυχώς δεν το επιτρέπει πάντοτε. Είναι ένα από τα στοιχεία που αυτή τη στιγμή υστερεί. Χρήστες με τηλεοράσεις 4K είναι στην ουσία υποχρεωμένοι να τρέξουν το παιχνίδι σε αυτή την ανάλυση, ενώ κάλλιστα θα μπορούσαν να τρέξουν σε 1080p με supersampling και υψηλότερο framerate. Θα πρέπει να δίνεται η δυνατότητα σε όλους, ανεξάρτητα της τηλεόρασής τους και το τι υποστηρίζει, να επιλέξουν το mode που επιθυμούν. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το Nioh, που έδινε τη δυνατότητα σε όσους ήθελαν να αλλάξουν την ποιότητα της εικόνας, με αποτέλεσμα να έχουν περισσότερα FPS. Το ίδιο συνέβη και με το Rise of the Tomb Raider στο PS4 Pro.

Η Microsoft δίνει μεγάλη έμφαση σε αυτό το σημείο, λέγοντας πως το Scorpio θα επιτρέπει σε όλους τους χρήστες με τηλεοράσεις 1080p, να τρέχουν τα παιχνίδια τους με supersampling, γεγονός που θα αυξήσει σημαντικά την ποιότητα της εικόνας. Φυσικά, αν και στις περισσότερες περιπτώσεις αυτό θα έφερνε μία μείωση των FPS, η Microsoft φαίνεται σίγουρη πως θα καταφέρει να διατηρήσει το ίδιο, αν όχι υψηλότερο frame rate σε όλες τις περιπτώσεις. Έτσι κι αλλιώς δεν ακούγεται ιδιαίτερα παράτολμο αυτό που λέει, καθώς τα 6 Teraflops δεν είναι καθόλου αμελητέα επεξεργαστική δύναμη.

Τα τεχνικά χαρακτηριστικά

Αν και η εικόνα που ακολουθεί και συγκρίνει τα Project Scorpio, Xbox One και PS4 Pro μιλάει από μόνη τους, θα προσπαθήσουμε να εξηγήσουμε με απλά λόγια τη διαφορά που εντοπίζουμε. Αρχικά, ανάμεσα στο Scorpio και το Xbox One το κενό είναι τεράστιο. Η CPU είναι 8πύρηνη Jaguar αρχιτεκτονικής, χρονισμένη στα 2.3 Ghz. Ουσιαστικά, είναι 30% πιο γρήγορη από την CPU του Xbox One, αλλά με μικρή διαφορά από αυτή του PS4 Pro. Η GPU φέρνει 40 custom υπολογιστικές μονάδες, χρονισμένες στα 1172Mhz, σε αντίθεση με τις 12 στα 853Mhz του Xbox One και τις 36 στα 911 Mhz του PS4 Pro. Υπάρχουν 12GB DDR5 μνήμης, 4 επιπλέον από τα 8 DDR3 του Xbox One (βέβαια είπαμε αντίο στην ESRAM) και τα 8GB DDR5 του PS4 Pro. Η διαφορά στο bandwidth είναι χαοτική, με το Scorpio να έχει 326GB/s, το Xbox One 204GB/s λόγω της ESRAM και το PS4 Pro μόλις 218GB/s. Ο σκληρός δίσκος είναι 1TB και 2.5 ιντσών, αλλά πιο γρήγορος από τους αντίστοιχους των Xbox One και PS4 Pro. Μία εξίσου σημαντική διαφορά είναι πως το Scorpio έρχεται UHD 4K Blu-ray, σε αντίθεση με το παραδοσιακό Blu-ray του PS4 Pro.

Project Scorpio

Σύμφωνα με τους αναλυτές του Digital Foundry, βάση της αρχιτεκτονικής που χρησιμοποιεί η Microsoft, αλλά και της επεξεργαστικής ισχύς που υπάρχει, το Scorpio όχι απλά είναι ικανό να τρέξει τα παιχνίδα του Xbox One σε native 4K, αλλά έχει και περίσσεια ισχύς για να βελτιώσει και την ποιότητα των γραφικών. Βέβαια, όλα αυτά είναι στα χαρτιά, καθώς δεν έχουμε δει τίποτα απολύτως με τα μάτια μας μέχρι αυτή τη στιγμή. Πάντως, οι αριθμοί φαίνεται να επαληθεύουν τα λεγόμενα του Digital Foundry αλλά και την βεβαιότητα της Microsoft πως το Scorpio θα είναι η πιο δυνατή κονσόλα που δημιουργήθηκε ποτέ. Ο ελέφαντας στο δωμάτιο όμως δεν είναι μόνο τα τεχνικά χαρακτηριστικά μιας κονσόλας. Το μεγάλο ερώτημα για μας είναι η έλλειψη εντυπωσιακών first-party τίτλων, που θα πείσουν κάποιον να επενδύσει στην αγορά τόσο ενός Project Scorpio, όσο και μίας 4K τηλεόρασης για να το εκμεταλλευτεί στο 100%.

Τιμή και ημερομηνία κυκλοφορίας

Εδώ δυστυχώς δεν έχουμε τις πολυπόθητες απαντήσεις αυτών των ερωτημάτων. Δεν έγινε γνωστή ούτε η τιμή, ούτε η ημερομηνία κυκλοφορίας, ούτε η ονομασία της κονσόλας. Σκεφτείτε πως ούτε το κουτί της δεν είδαμε καλά καλά… Το μόνο που έμεινε να μας παρηγορήσει είναι οι εκπληκτικές αποδόσεις του και μία φωτογραφία της μητρικής του. Σύμφωνα με το Digital Foundry όμως, βάση ενός πρόχειρου υπολογισμού, η τιμή του Scorpio θα κυμαίνεται γύρω στα 500$ (αντίστοιχη τιμή και στα ευρώ στην ουσία). “Τσουχτερή” τιμή, αλλά αν αναλογιστούμε τα όσα είχε αναφέρει ο Phil Spencer, είναι κάπως αναμενόμενο. Αναφερόταν συνέχεια πως πρόκειται για “premium” προϊόν και αυτό θα αντικατροπτιζόταν και στην τιμή του. Όσον αφορά την ημερομηνία κυκλοφορίας του τώρα, αν και τηρείται σιγή ισχύος από την πλευρά της Microsoft, η πιο ασφαλής πρόβλεψη που θα μπορούσαμε να κάνουμε είναι ο Νοέμβριος. Λίγο οι γιορτές, λίγο το peak της περιόδου και στην ουσία έχουμε την κατάλληλη περίοδο κυκλοφορίας. Βέβαια, ποτέ μην λες ποτέ και μπορεί να γίνει η έκπληξη με την κυκλοφορία του μέσα στον Σεπτέμβριο ή τον Οκτώβριο. Χλωμό αν θέλετε την γνώμη μας πάντως.

Συμπεράσματα

Στο άκουσμα ότι το Digital Foundry θα έχει αποκλειστική αποκάλυψη του Scorpio, το μυαλό μας πήγε αμέσως σε αμέτρητους αριθμούς που στο τέλος της ημέρας θα έβγαζαν κάποιο νόημα. Τελικά, όπως αποδείχτηκε, δεν είχαμε άδικο. Τα δαιμόνια μυαλά του DF έκαναν φύλλο και φτερό το Scorpio, παρουσιάζοντας τόσες πληροφορίες που δεν μπορεί ο ανθρώπινος νους να χωρέσει μέσα σε λίγα λεπτά. Όμως, αυτό που έχει μεγάλη σημασία, είναι η κίνηση της Microsoft. Μία κίνηση που εκπορεύει σιγουριά και αυτοπεποίθηση. Του στυλ πως “αυτή είναι η κονσόλα μας. Κάνει φοβερά πράγματα. Κάνει όλα όσα υποσχεθήκαμε και ίσως λίγα ακόμη παραπάνω. Αυτό είναι το Scorpio”. Δεν μπορούμε να την αδικήσουμε είναι η αλήθεια. Τα στοιχεία που είδαμε ήταν πραγματικά εντυπωσιακά. Σε “ωμή” επεξεργαστική δύναμη είναι ένα πραγματικός “κτήνος” που μπορεί και κοντράρει και τα πιο δυνατά PC. Μπορεί και τα κοντράρει καθώς έχει μόνο ένα σετ hardware πάνω του, το οποίο δεν αλλάζει, δεν αναβαθμίζεται και οι developers με εξειδικευμένα εργαλεία μπορούν να ξεζουμίσουν και το παραμικρό Ghz της CPU.

Βέβαια, όπως προαναφέραμε, όλα αυτά δεν αρκούν σε καμία περίπτωση για να καταφέρει να ξαναμπεί στο παιχνίδι αυτής της γενιάς. Υπάρχει, μέχρι στιγμής, σημαντική έλλειψη αποκλειστικών τίτλων για το Xbox One και πιο συγκεκριμένα εντυπωσιακών αποκλειστικών τίτλων. Η Sony από την άλλη, μπορεί να μην έχει την ίδια επεξεργαστική δύναμη, αλλά είναι ικανή να υπερ-καλύψει το κενό με αποκλειστικότητες όπως το God of War, το The Last of Us: Part II και πολλά άλλα που έρχονται. Μένει να δούμε πως η Microsoft θα απαντήσει με τα δικά της μεγαθήρια. Halo, Gears, Forza είναι σταθερή αξία, αλλά δεν είναι αρκετά για να εξασφαλίσουν μία ολική ανατροπή. Χρειάζονται νέα IP και καινοτόμες ιδέες. Το μόνο σίγουρο είναι ότι η E3 μας κρύβει μεγάλες εκπλήξεις φέτος, καθώς από την μία η Sony δεν πρόκειται να μην αντιδράσει, ενώ από την άλλη η Microsoft έχει πολλά να αποδείξει με το Scorpio.