Reviews

Shadow of the Tomb Raider – Review

Η Lara Croft επιστρέφει με το Shadow of the Tomb Raider, κλείνοντας τη νέα τριλογία της σειράς!

Η αναγνωρισιμότητα που έχει η Lara Croft δεν είναι τυχαία. Αποτελεί μία από τους πιο δημοφιλείς χαρακτήρες video games που έχει δημιουργηθεί ποτέ και έχει σημαδέψει μία ολόκληρη γενιά με τα παιχνίδια Tomb Raider. Η βρετανίδα αρχαιολόγος αποτελεί δημιούργημα της Core Design, με τον πρώτο τίτλο να κυκλοφορεί για το PS1 το 1996. Έκτοτε, έχουν κυκλοφορήσει 18 παιχνίδια της σειράς, σε ότι πλατφόρμα μπορείτε να φανταστείτε, σε ένα διάστημα 22 χρόνων. Ενδεικτικά, τα παιχνίδια της σειράς έχουν ξεπεράσει σε πωλήσεις τα 63 εκατομμύρια αντίτυπα παγκοσμίως, όντας ένα από τα πιο επιτυχημένα franchise στην gaming βιομηχανία. Για να μην αναφερθούμε φυσικά και στις ταινίες με την Αντζελίνα Τζολί, αλλά και πιο πρόσφατα στο reboot με την Αλίσια Βικάντερ. Το πιο σημαντικό γεγονός των τελευταίων χρόνων όμως, ήταν το reboot της σειράς βιντεοπαιχνιδιών το 2013, όταν και η Crystal Dynamics κυκλοφόρησε τον πρώτο τίτλο μίας νέας τριλογίας, το Tomb Raider. Ακολούθησε το Rise of the Tomb Raider και πριν λίγες ημέρες κυκλοφόρησε το τελευταίο μέρος της τριλογίας, το Shadow of the Tomb Raider. Εμείς είχαμε την ευκαιρία να το παίξουμε και σας μεταφέρουμε, αναλυτικά, την άποψή μας για την ολοκαίνουργια περιπέτεια της Lara Croft, που όπως δηλώνουν οι δημιουργοί του παιχνιδιού, αποτελεί την εμπειρία που την διαμορφώνει ως Tomb Raider.

Το τέλος του κόσμου

Shadow of the Tomb Raider

Η ιστορία βρίσκει την πλέον πιο ώριμη Lara Croft στα χνάρια του οργανισμού Trinity (γι΄ ακόμη μία φορά), προσπαθώντας να βρει πρώτη ένα αρχαίο κειμήλιο που θα ήταν άκρως επικίνδυνο στα χέρια τους. Αυτό που αγνόησε όμως, προκειμένου να αποτρέψει την Trinity από το να πάρει το κειμήλιο, είναι οι προειδοποιήσεις πως η αφαίρεση του από τον βωμό θα ξεκινήσει την αντίστροφη μέτρηση για το τέλος του κόσμου! Σαν να μην έφτανε όλο αυτό, η Trinity εν τέλει της παίρνει το μαχαίρι και η Lara μένει με άδεια τα χέρια, έχοντας ξεκινήσει την συντέλεια του κόσμου. Η μόνη πραγματική λύση που υπάρχει, είναι να βρει την κρυμμένη πόλη και το ασημένιο κουτί που περιγράφεται στον θρύλο, ώστε στη συνέχεια να το τρυπήσει με το μαχαίρι και να σώσει τον κόσμο. Στην ουσία, έρχεται αντιμέτωπη με το αντίκτυπο των πράξεων της και την εμμονή της με την Trinity. Αν δεν είχε πάρει το μαχαίρι, η Trinity δεν θα το έβγαζε ποτέ από τον βωμό, καθώς γνώριζε πως πρώτα θα έπρεπε να βρει το ασημένιο κουτί. Ο πραγματικός λόγος; Ο θρύλος αναφέρει πως όποιος έχει στην κατοχή του και τα 2, θα μπορέσει να αναδημιουργήσει τον κόσμο, όπως ακριβώς επιθυμεί. Χωρίς και τα 2 μαζί όμως, όπως αναφέραμε και προηγουμένως; Η συντέλεια του κόσμου. Κατά τη διάρκεια του ταξιδιού της ζει με τις ενοχές και τις τύψεις της πράξης της, προσπαθώντας απελπισμένα να ανατρέψει την κατάσταση. Συνολικά, το σενάριο δεν μπορούμε να πούμε πως εντυπωσιάζει, αλλά το σώζουν ευτυχώς οι ερμηνείες των ηθοποιών.

Στασιμότητα με αλλαγή φιλοσοφίας

Το Shadow of the Tomb Raider παραμένει πιστό στα χνάρια των προκατόχων του, χωρίς να προσπαθεί να καινοτομήσει. Οι μηχανισμοί του gameplay διατηρήθηκαν αυτούσιοι, με μερικές αλλαγές κυρίως στο stealth κομμάτι, όπου προστέθηκαν αρκετές νέες επιλογές. Στις τροπικές περιοχές όπου διαδραματίζονται τα γεγονότα του παιχνιδιού, το stealth στοιχείο ευνοείται λόγω της πυκνής βλάστησης. Πλέον, η Lara μπορεί να χρησιμοποιήσει διάφορα σημεία του περιβάλλοντος για να κρυφτεί και να αιφνιδιάσει τους αντιπάλους της. Βασική προϋπόθεση είναι οι διάφορες λίμνες λάσπης, που χρησιμοποιεί για να καμουφλαριστεί. Αφού αλειφτεί με την λάσπη, μπορεί να κρυφτεί σε τοίχος με πυκνή βλάστηση και γίνεται πιο δύσκολο να εντοπιστεί από τους εχθρούς. Επιπρόσθετα, μπορεί να σκαρφαλώσει σε συγκεκριμένα δέντρα, έχοντας τη δυνατότητα να επιτεθεί σε ανυποψίαστους εχθρούς με το τόξο και στη συνέχεια να τους κρεμάσει από τα κλαδιά. Γενικότερα, το παιχνίδι είναι πολύ πιο απαιτητικό σε αυτό το κομμάτι, καθώς αν αποφασίσετε να μπείτε “guns blazing” στην μάχη, ειδικότερα στα πιο υψηλά επίπεδα δυσκολίας, θα τιμωρηθείτε με έναν πολύ γρήγορο θάνατο. Αντιθέτως, ο σχεδιασμός του gameplay έχει προσαρμοστεί γύρω από το stealth, δίνοντάς σας όλα τα απαραίτητα εργαλεία και αμέτρητες επιλογές για το πώς θα προσεγγίσετε την κάθε περίπτωση.

Shadow of the Tomb Raider

Εκεί που το Shadow of the Tomb Raider ξεχωρίζει πραγματικά από τους προκατόχους του, είναι η εκπληκτική δουλειά που έχει γίνει στα Tombs, καθώς σχεδιαστικά η Eidos Montreal, υπεύθυνη για την ανάπτυξη του τελευταίου μέρους της σειράς, ξεπέρασε κάθε προσδοκία μας. Πρόκειται για τα πιο λεπτομερή και ενδιαφέρον Tombs που έχετε δει, με puzzles που αποτελούν πρόκληση και η επίλυσή τους είναι πιο περίπλοκη απ’ όσο φαίνεται εκ πρώτης όψεως. Στο τελευταίο μέρος της τριλογίας έχει δοθεί μεγαλύτερη έμφαση στην επίλυση γρίφων και στην εξερεύνηση του περιβάλλοντος, κάτι που μας άφησε ανάμεικτες εντυπώσεις. Αν και από την μία γίνεται μία προσπάθεια να μπείτε περισσότερο στον ρόλο της εξερευνήτριας, ψάχνοντας θησαυρούς, ανακαλύπτοντας ναούς και μέρη γεμάτα ιστορία των αρχαίων ιθαγενών λαών, από την άλλη δεν υπήρξε η κατάλληλη εναλλαγή ανάμεσα σε αυτά τα κομμάτια του gameplay και της δράσης. Στο νέο μέλος της σειράς, υπάρχει χαρακτηριστικά λιγότερη δράση, σε αντίθεση με το Rise of the Tomb Raider, κάτι που μας ενόχλησε ως ένα βαθμό. Συνολικά, το pacing του παιχνιδιού φαίνεται πως κάνει μία μεγάλη «κοιλιά» στην μέση, ενώ προς το τέλος τα πράγματα γίνονται πολύ πιο ενδιαφέροντα και η αδρεναλίνη χτυπάει «κόκκινο».

Γενικά πάντως, όσο κι αν προσπαθήσαμε να βρούμε αισθητές διαφορές στο gameplay του Shadow of the Tomb Raider, δεν μπορούμε να πούμε πως εντοπίσαμε κάτι ιδιαίτερο… Όσοι περιμένουν να δουν πολλά νέα χαρακτηριστικά, θα εκπλαγούν δυσάρεστα. Θα ήταν πιο σωστό να λέγαμε πως έχουν γίνει ορισμένες βελτιώσεις, ειδικά στο gunplay, αλλά μην φανταστείτε κάτι συνταρακτικό. Αντιθέτως, θα λέγαμε πως για 2018 οι shooting μηχανισμοί είναι απαρχαιωμένοι. Η ποικιλία σε όπλα ελάχιστη, η Α.Ι. στα ίδια χαμηλά επίπεδα με τα προηγούμενα, οι αναβαθμίσεις της Lara γίνονται ακριβώς με τον ίδιο τρόπο (πολλές από αυτές είναι ίδιες κιόλας με τα προηγούμενα), το σύστημα αναβάθμισης των όπλων το ίδιο σχετικά αδιάφορο και πάει λέγοντας. Το σύστημα προόδου πάντως δούλευε εξαρχής αρκετά καλά, οπότε δεν μπορούμε να πούμε πως μας “χάλασε” ιδιαίτερα. Στο ίδιο μήκος κύματος με τα προηγούμενα παιχνίδια της σειράς και η άγρια ζωή και το σύστημα crafting, χωρίς καμία αλλαγή. Το στοιχείο που μας δημιούργησε απίστευτο εκνευρισμό όμως, είναι τα σημεία που το παιχνίδι μας αναγκάζει να κολυμπήσουμε μέσα στο νερό και πρέπει να… κρυφτούμε από πιράχνας και σμέρνες… Ο λόγος; Μόλις σας δουν έχετε στην καλύτερη περίπτωση 3 δευτερόλεπτα για να γλυτώσετε κολυμπώντας στην ξηρά (αν είστε τυχεροί και έχετε κάτι κοντά). Έτσι και είστε σε κάποιο τελείως υπόγειο σημείο, έχετε γεια βρυσούλες! Πραγματικά, πολύ κακή επιλογή από τους developers, καθώς εκτός του ότι δεν προσφέρει τίποτα στην εμπειρία, είναι ικανό να σας εκνευρίσει αφάνταστα.

Χάρμα ίδεσθαι!

Πραγματικά ότι και να πούμε για τον οπτικό τομέα του παιχνιδιού θα είναι λίγο. Η ομάδα που επιμελήθηκε των γραφικών αξίζει πολλά συγχαρητήρια, καθώς το Shadow of the Tomb Raider αποτελεί ένα από τα πιο όμορφα παιχνίδια της γενιάς. Τα textures έχουν απίστευτη λεπτομέρεια, οι φωτισμοί και οι αντανακλάσεις “ζαλίζουν”, ενώ συνολικά ο σχεδιασμός των περιοχών που εξερευνούμε είναι εξαιρετικός. Οι μορφασμοί των προσώπων είναι απίστευτα ρεαλιστικοί, ενώ τα animations έχουν διατηρηθεί σε πολύ ποιοτικά επίπεδα, όπως και στους προκατόχους του παιχνιδιού. Όσοι έχουν την τύχη να το απολαύσουν στο Xbox One X, με μία 4K τηλεόραση που υποστηρίζει HDR, θα τους πέσουν τα σαγόνια. Μην εκπλαγείτε αν γίνουν αναφορές πως έχει τα καλύτερα γραφικά της γενιάς, καθώς ήδη προσπαθούμε να σκέφτουμε ένα παιχνίδι που να το κοντράρει, κι όλα με τον έναν ή με τον άλλον τρόπο υστερούν. Άξιος αναφοράς όμως είναι και ο ηχητικός τομέας του παιχνίδιου, καθώς και πάλι στο Xbox One X, είτε έχετε το Dolby Atmos, είτε το Windows Sonic, μαζί με ένα ποιοτικό ζευγάρι ακουστικών, πρόκειται να μείνετε έκπληκτοι με την λεπτομέρεια των ήχων. Το πακέτο Xbox One X, 4K/HDR τηλεόραση και ακουστικά είναι ο απόλυτος τρόπος για να παίξετε το Shadow of the Tomb Raider και να το “ξεζουμίσετε”. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει πως οι υπόλοιπες εκδόσεις περνάνε απαρατήρητες. Αντιθέτως, θεωρούμε πως έχει γίνει εξίσου εξαιρετική δουλειά, οπότε δεν πρόκειται να απογοητευτείτε.

Ώρα για νέα ξεκινήματα

Οι Eidos Montreal και Crystal Dynamics κατάφεραν να “κλείσουν” την τριλογία αρκετά αξιόλογα. Μπορεί το τρίτο και τελευταίο μέρος να μοιάζει κάπως “φτωχό” έναντι των προκατόχων του, λόγω της έλλειψης οποιασδήποτε καινοτομίας ή σημαντικής αλλαγής, αλλά αυτό δεν σημαίνει πως το Shadow of the Tomb Raider δεν είναι ένα πολύ ποιοτικό παιχνίδι. Επειδή όπως κι εσείς, έτσι κι εμείς τυχαίνει πολλές φορές να διαβάζουμε τις κριτικές των μεγάλων ιστοσελίδων του εξωτερικού, αυτή την φορά θέλουμε να πούμε μερικά πράγματα, ώστε να ξεκαθαρίσουμε λίγο την κατάσταση. Έτυχαν να πέσουν στην αντίληψή μας κάποιες κριτικές που αναφέρονται στο παιχνίδι ως “πολύ κακό”, με βαθμολογίες του τύπου 5 και 6. Δεν γνωρίζουμε τι είχαν μερικοί συνάδελφοι στο μυαλό τους όταν ασκούσαν κριτική, αλλά σίγουρα μας απογοήτευσε το γεγονός πως ασκούν αδικαιολόγητα αυστηρή κριτική, σε σημείο να θεωρούμε πως κάτι δεν πάει καλά στο κεφάλι τους.  Εμείς πάντα υποστηρίζουμε πως ανεξάρτητα του τι γράφουμε εμείς και τα υπόλοιπα μέσα, ο πραγματικός κριτής είναι ο gamer που θα πιάσει το παιχνίδι στα χέρια του. Όλοι είμαστε άνθρωποι με απόψεις και γούστα που μπορεί να διαφέρουν, οπότε όσο και να προσπαθήσει κάποιος να είναι απόλυτα αντικειμενικός, σίγουρα θα βρεθεί μία μερίδα κόσμου που θα διαφωνήσει.

Στην προκειμένη περίπτωση λοιπόν, η έλλειψη καινοτομίας δεν συνεπάγεται και με χαμηλά production values, ούτε πως δεν θα περάσετε 30+ διασκεδαστικές ώρες με το παιχνίδι. Όσοι αγάπησαν τους προηγούμενους τίτλους της σειράς, είναι πολύ πιθανόν να το θεωρήσουν και το καλύτερο της τριλογίας. Εμείς πάλι θεωρούμε πως  το Shadow of the Tomb Raider είναι ένα προσεγμένο παιχνίδι, με τα θετικά του και τα αρνητικά του και εξαιρετικά υψηλά production values, που δύσκολα συναντάς στις μέρες μας.  Είναι καλύτερο από το Rise of the Tomb Raider; Όχι κατά την άποψή μας, αλλά σίγουρα δεν μπορούμε να πούμε πως μας απογοήτευσε. Απλά μας άφησε με μία μικρή πίκρα πως θέλαμε το κάτι παραπάνω. Όπως και να έχει όμως, όπως αναφέραμε και προηγούμενως, όσοι έπαιξαν και λάτρεψαν τα προηγούμενα παιχνίδια της σειράς, είναι σχεδόν σίγουρο πως θα πρέπει να το αγοράσουν και να το απολαύσουν γι’ αυτό που είναι, κι όχι το τι θα μπορούσε. Μένει να δούμε όμως ποια είναι τα μελλοντικά σχέδια για την σειρά, αν συνεχιστεί και υπό ποιες συνθήκες. Όταν με το καλό έρθει όμως εκείνη η ώρα, θα πρέπει να γίνουν αρκετές και σημαντικές αλλαγές, αν θέλουν να παραμείνει ως μία κορυφαία κυκλοφορία, κι όχι αναμασημένη τροφή.

Previous ArticleFIFA 19 – Review