Inside
Reviews

Inside – Review

Το Inside είναι ένας από τους λόγους που τα video games πρέπει να θεωρηθούν ως μορφή τέχνης

Τα video games έχουν δεχθεί κατά καιρούς τεράστια κριτική. Εθιστικά, παιδαριώδη, ανούσια, εκτρέφουν την βία, είναι μερικά από τα όσα έχουν ακούσει τα αυτάκια μας τα τελευταία χρόνια. Η αλήθεια είναι πως είναι στην φύση μας να αμφισβητούμε κάτι που δεν γνωρίζουμε, να φοβόμαστε το άγνωστο. Για τα περισσότερα μέσα που κάνουν «πλύση» εγκεφάλου στην κοινωνία, τα video games είναι το εξιλαστήριο θύμα. Το μόνο που ακούει κανείς είναι το πόσο κακό κάνουν και ότι είναι μόνο για «παιδάκια» και ανθρώπους που ψάχνουν διέξοδο από τα προβλήματα της καθημερινότητας.

Προσωπικά θεωρώ πως είναι τουλάχιστον τραγελαφικά όλα αυτά που ακούγονται. Όσες πιθανότητες υπάρχουν για να εθιστεί κάποιος με τα video games, άλλες τόσες (αν όχι παραπάνω) υπάρχουν για να εθιστεί στο αλκοόλ, στα ναρκωτικά, στην «μεγάλη» ζωή όπου για να είσαι cool και trendy πρέπει κάθε μέρα να βγαίνεις στα κλαμπάκια. Θα αναρωτηθείτε “ γιατί μας τα λέει όλα αυτά; “ κι όχι άδικα. Η αλήθεια είναι πως το Inside είναι υπεύθυνο για το παραπάνω ξέσπασμα. Γιατί; Θα το μάθετε παρακάτω.

playdead-inside-1

Το Inside αποτελεί τον πνευματικό διάδοχο του φανταστικού Limbo, με την ανεξάρτητη εταιρία ανάπτυξης, Playdead, να υπόσχεται ότι το νέο της δημιούργημα θα μας δώσει αρκετή τροφή για σκέψη, ενώ παράλληλα θα έχει αρκετά κοινά στοιχεία με την πρώτη της μεγάλη επιτυχία. Η ανάπτυξη του project είχε ξεκινήσει λίγο καιρό μετά από την επίσημη κυκλοφορία του Limbo στο Xbox 360. Ο πρώτος τίτλος του δανέζικου στούντιο έκανε την εμφάνισή του το μακρινό, πλέον, 2010 ως αποκλειστικός τίτλος του Xbox Live Arcade. Έπειτα από 1 χρόνο και αφού έληξε η αποκλειστικότητα, η Playdead κυκλοφόρησε διάφορα ports του παιχνιδιού, τόσο στο PlayStation 3 και στο PC, όσο πιο πρόσφατα στο PS4 και το Xbox One.

Όσον αφορά το Inside, η αρχή έγινε στις 29 Ιουνίου για το Xbox One, με το PC να ακολουθεί στις 7 και το PlayStation 4 στις 23 Αυγούστου. Το νέο 2.5D Puzzle-Platformer Adventure της Playdead, όπως θα δείτε και παρακάτω, έχει πάρα πολλά κοινά στοιχεία με το Limbo, τόσο στα θέματα που θίγει μέσω της εξέλιξης της ιστορίας, όσο και στα χρώματα, το soundtrack αλλά και τα μηδαμινά ηχητικά εφέ. Παρόλα αυτά όμως, καταφέρνει να ξεχωρίζει, προσφέροντας μία πραγματικά μοναδική εμπειρία. Μία περιπέτεια, που όμοια της δεν έχετε ξαναδεί και σίγουρα θα αλλάξει τον τρόπο που βλέπετε τα Puzzle-Platformer για τα καλά.

Ένα ταξίδι που ξεκινάει και τελειώνει το ίδιο απότομα

Η περιπέτεια σας ξεκινάει πραγματικά τελείως ξαφνικά. Μία που φορτώνει το παιχνίδι και μία που από κει που βλέπουμε το λογότυπο βρισκόμαστε στην αρχή του ταξιδιού μας. Ένα παιδάκι με μία κόκκινη μπλούζα ξεπροβάλλει από το βουνό στ’αριστερά. Φαίνεται φοβισμένο και κουρασμένο, αλλά παρόλα αυτά «περιμένει» τις εντολές μας. Τα πρώτα του βήματα το βρίσκουν σε ένα δάσος. Υποψιασμένο, αρχίζει και κινείται πολύ προσεκτικά. Στο βάθος βλέπουμε κάποιους ύποπτους ανθρώπους με μάσκες και όπλα. Συλλέγουν ανυποψίαστους πολίτες και αναζητούν μανιασμένα τυχόν δραπέτες. Ξαφνικά, ερχόμαστε αντιμέτωποι με μία από τις ομάδες αναζήτησης.

playdead-inside-2

Προσπαθούμε να μείνουμε στις σκιές και να αποφύγουμε τους φακούς. Το σκοτάδι για πρώτη φορά φαίνεται τόσο ελκυστικό και φιλοξενεί το φοβισμένο σώμα του παιδιού. Διστακτικά, γίνεται η πρώτη απόπειρα να περάσουμε απαρατήρητοι. Σκέτη αποτυχία. Οι άνθρωποι με τις μάσκες εξαπολύουν ένα λυσσαλέο ανθρωποκυνηγητό. Πρέπει να τρέξουμε και να αποφύγουμε τα εμπόδια που υπάρχουν στο έδαφος, πριν μας φθάσουν. Πάνω στον χαμό καταφέρνουμε να την γλυτώσουμε προσωρινά, τουλάχιστον μέχρι την επόμενη, απρόσμενη αντάμωσή μας.

Από την αρχή του παιχνιδιού, μέχρι και το τέλος του, το σενάριο βρίσκεται λίγο στον αέρα. Ποιο είναι το παιδί; Από πού έρχεται; Από ποιον τρέχει να κρυφτεί; Γιατί; Τι συμβαίνει στα σημεία που βρεθήκαμε; Αυτά είναι ερωτήματα που δυστυχώς μόνο με θεωρίες που θα δημιουργήσει ο εγκέφαλός σας θα απαντηθούν. Σε αυτό το σημείο, μου θύμισε έντονα το Dark Souls. Η ιστορία είναι εκεί, κάπου καλά κρυμμένη, περιμένοντας τον κάθε ένα από εμάς να δημιουργήσει τη δική του ερμηνεία για το τι έχει συμβεί. Τουλάχιστον έτσι το εκλαμβάνω εγώ. Αν περιμένετε να μάθετε τι ακριβώς έχει γίνει και γιατί, λυπάμαι, αλλά το παιχνίδι δεν είναι για εσάς.

Όλα είναι αντικείμενο υπό συζήτηση, από τον πρωταγωνιστή μέχρι και το πραγματικά απρόσμενο και κατά εμέ απογοητευτικό τέλος. Τι είναι αληθινό, τι είναι οφθαλμαπάτη. Πότε ξεκίνησε να είναι αληθινό και πότε απλά ένα όνειρο. Συνέχεια θα απορείτε και θα αναρωτιέστε για το τι πραγματικά συμβαίνει και γιατί, ποιος είναι ο απώτερος στόχος των δημιουργών, τι μηνύματα θέλουν να περάσουν; Το κλειδί βρίσκεται στα γεγονότα που διαδραματίζονται στο βάθος της οθόνης σας. Εγώ έχω κάποιες θεωρίες, αλλά σίγουρα οι περισσότεροι από εσάς θα τα καταφέρετε καλύτερα από μένα.

Οι σπαζοκεφαλιές στα καλύτερα τους

Η μεγάλη διαφορά με τον προκάτοχο του Inside, Limbo, είναι η μεταφορά σε περιβάλλον 2.5D. Εν ολίγοις, ενώ ο χαρακτήρας σας κουνιέται αποκλειστικά μπροστά και πίσω, στο βάθος η εικόνα είναι ζωντανή, με διάφορα πράγματα να γίνονται συνέχεια και τις περισσότερες φορές επηρεάζουν και το gameplay. Η πρώτη επαφή είναι σίγουρα αξιομνημόνευτη, γιατί πρόκειται για ότι πιο ξαφνικό έχουμε δει. Ούτε Tutorial, ούτε εισαγωγικό βίντεο, ούτε τίποτα. Εσείς και το παιδάκι, μόνοι σας με εχθρό όλο τον κόσμο (τουλάχιστον φαινομενικά). Από τα πρώτα δευτερόλεπτα θα καταλάβετε πως το Inside, δεν είναι ένα Puzzle-Platformer σαν όλα τ’άλλα. Είναι σκοτεινό και μακάβριο και δεν το κρύβει καθόλου. Αντιθέτως, το αναδεικνύει σε κάθε πιθανή ευκαιρία.

Inside

Στη διάθεσή σας έχετε 3 και μόνο κινήσεις. Προχωράτε, πηδάτε και πιάνετε. Τίποτα άλλο απολύτως. Ο χειρισμός μπορεί να είναι πραγματικά απλός, αλλά έτσι κι αλλιώς ο στόχος της Playdead δεν είναι αυτός. Θέλει να επικεντρώσετε στο τι γίνεται στην οθόνη, σε κάθε δευτερόλεπτο. Δεν θα σταματήσετε για να ψάξετε τα κουμπιά και δεν θα χρειαστεί να πάρετε το βλέμμα σας από την οθόνη. Σημαντικό ρόλο σε αυτό παίζει το πόσο ομαλή είναι η εξέλιξη του παιχνιδιού. Από την κίνηση του χαρακτήρα μέχρι και την αλληλεπίδρασή του με τα αντικείμενα, όλα τρέχουν απίστευτα ομαλά και φυσικά. Την ίδια ομαλότητα συναντάμε και στην αλλαγή του ρυθμού, όπως για παράδειγμα την ένταση ενός δύσκολου Puzzle και την μετάβαση του σε κυνηγητό, μέχρι και τη στιγμή που θα ξεφύγετε και θα πάρετε μία ανάσα. Όλα αυτά γίνονται με έναν πολύ ομαλό τρόπο, με αποτέλεσμα ο παίκτης να ξεγελιέται και να απορροφάται μέσα στο παιχνίδι και την εξέλιξη της ιστορίας.

Βέβαια, ένα καλό Puzzle-Platformer πρέπει να συνοδεύεται από έξυπνα σχεδιασμένους γρίφους, που θα πονοκεφαλιάσουν ευχάριστα τους παίκτες μέχρι να καταφέρουν να τους λύσουν. Το Inside παίρνει σχεδόν άριστα σε αυτόν τον τομέα. Τα Puzzles του είναι έξυπνα, σωστά δομημένα, με αρκετά από αυτά να αποτελούν φανταστικές προκλήσεις, που μόνο έμπειροι developers θα μπορούσαν να σκεφτούν. Μοναδικό αγκάθι στην προκειμένη περίπτωση αποτελούν τα Platform στοιχεία, καθώς η κίνηση του χαρακτήρα, σε κάποια σημεία όπου απαιτούνται προσεκτικοί χειρισμοί, θα σας οδηγήσει σε «χαζούς» θανάτους, καθώς δεν ανταποκρίνονται πάντα όπως θα έπρεπε. Ειδικά στην απότομη αλλαγή κατεύθυνσης, η καθυστέρηση στην αντίδραση του χαρακτήρα είναι αρκετά εμφανής. Μιας και αναφέρθηκα στο θέμα του θανάτου, η Playdead είναι πραγματικά αδίστακτη καθώς δεν φοβάται να «σκοτώσει» τον ήρωα της, με πραγματικά μακάβριους τρόπους. Σκυλιά να του δαγκώνουν την καρωτίδα και τα σωθικά και διάφορα άλλα τέτοια «καλούδια», θα σας κάνουν να γυρίσετε το βλέμμα σας αλλού από το αποκρουστικό θέαμα που εξελίσσεται στην οθόνη σας.

Inside

Ένα από τα στοιχεία του Inside που το κάνουν να ξεχωρίζει σε σχέση με τα υπόλοιπα παιχνίδια του είδους του, είναι οι γρίφοι όπου ο χαρακτήρας μας, μέσω μίας συσκευής που φοράει στο κεφάλι του, μπορεί και ελέγχει διάφορους ανθρώπους, οι οποίοι συμπεριφέρονται σαν ζόμπι. Για να περάσετε πολλούς από τους γρίφους, θα πρέπει να βρείτε τον κατάλληλο συνδυασμό των δικών σας κινήσεων αλλά και των «ανθρώπων» που ελέγχετε, ανεβάζοντας το επίπεδο δυσκολίας κατακόρυφα. Το πιο ευχάριστο κομμάτι αυτού του χαρακτηριστικού το gameplay όμως, είναι το πόσες στιγμές ενθουσιασμού θα σας χαρίσει, όταν καταφέρετε μετά από αρκετή προσπάθεια να προσπεράσετε το εμπόδιο που σας έκλεινε το δρόμο. Πραγματικά το αίσθημα της προσωπικής ικανοποίησης, όταν λύσετε ένα puzzle είναι κάτι το μοναδικό, που δυστυχώς λίγα Puzzle-Platformer μπορούν να σας προσφέρουν στις μέρες μας.

Συνολικά, η εμπειρία του gameplay είναι κάτι παραπάνω από ικανοποιητική. Η Playdead έχει καταφέρει να βρει το κατάλληλο μίγμα ανάμεσα στην ένταση, την αγωνία, την εξερεύνηση και φυσικά την επίλυση γρίφων. Σε κανένα σημείο του παιχνιδιού δεν θα νιώσετε ότι «μπουχτίσατε», είτε από βαρεμάρα, είτε από στιγμές όπου δεν προλαβαίνετε να πάρετε ανάσα. Πάντα έχετε όσο χρόνο χρειάζεστε για να σκεφτείτε και να δράσετε, ενώ κάθε τμήμα του παιχνιδιού που είναι γεμάτο ένταση και αγωνία, ακολουθείτε από χαλαρή εξερεύνηση και απλά εμπόδια. Το Pacing είναι πραγματικά εξαιρετικό και οι developers αξίζουν πολλά συγχαρητήρια, καθώς δεν είναι καθόλου εύκολο να βρεθεί η χρυσή τομή σε τέτοιες περιπτώσεις.

Το απλό είναι ΠΑΝΤΑ καλύτερο

Ο οπτικοακουστικός τομέας του Inside αν μπορεί να χαρακτηριστεί κάπως, είναι απλός. Μην περιμένετε κάτι το φαντασμαγορικό στην οθόνη σας. Μουντά χρώματα, κυρίως στις αποχρώσεις του μαύρου και του γκρι βρίσκονται παντού, βάζοντάς σας πλήρως μέσα στην ατμόσφαιρα του παιχνιδιού και παίζοντας τεράστιο ρόλο στην αφήγηση των γεγονότων μέσω της χρωματικής παλέτας. Τα χρώματα είναι κάτι παραπάνω από ικανά να εκφράσουν συναισθήματα και καταστάσεις, κάτι που οι Δανοί κατάφεραν να εκμεταλλευτούν και με το παραπάνω. Βέβαια, αξίζει να σημειωθεί πως έχει γίνει καταπληκτική δουλειά στα animations και πως αυτά αντικατοπτρίζουν τις κινήσεις των χαρακτήρων. Όλα νιώθουν φυσιολογικά και ομαλά.

” Το Inside πραγματικά ξεχειλίζει από ιδιαιτερότητα. Δεν είναι το κλασσικό Puzzle-Platformer, που θα μπορέσουν να ευχαριστηθούν μικροί και μεγάλοι “

Ο ηχητικός τομέας είναι ίσως το πιο ιδιαίτερο τμήμα του παιχνιδιού. Στο μεγαλύτερο μέρος του Inside, επικρατεί μία βουβαμάρα, με τα ηχητικά εφέ να είναι ελάχιστα και να αφορούν κυρίως τις κινήσεις του χαρακτήρα μέσα στο περιβάλλον. Πάντως, όταν το προστάζει η κατάσταση, το soundtrack αλλάζει αναλόγως, αυξάνοντας την ένταση την κατάλληλη στιγμή και χαλαρώνοντας την κατάσταση όταν χρειαστεί και πάλι. Γενικότερα, όλες οι δημιουργικές αποφάσεις που έχουν παρθεί από την ομάδα ανάπτυξης, υποδηλώνουν πως έχει πέσει αρκετή σκέψη και τίποτα δεν έχει αφεθεί στην τύχη του.

Μία από τις πιο μοναδικές Gaming εμπειρίες

Το Inside πραγματικά ξεχειλίζει από ιδιαιτερότητα. Δεν είναι το κλασσικό Puzzle-Platformer, που θα μπορέσουν να ευχαριστηθούν μικροί και μεγάλοι. Απαιτεί άτομα ώριμα, που θα δώσουν προσοχή στο τι συμβαίνει και θα πιαστούν από το παραμικρό στοιχείο που θα αποκαλυφθεί στην οθόνη τους. Το setting είναι σκοτεινό, αφιλόξενο και μακάβριο. Θα μπορούσε κάλλιστα να δημιουργηθεί μία καταπληκτική τηλεοπτική σειρά πάνω στον κόσμο του παιχνιδιού, αν και θα χρειαζόταν αρκετή δουλειά από τους δημιουργούς του παιχνιδιού, καθώς δεν φαίνεται να είναι και αυτοί σίγουροι για το τι συμβαίνει στην ιστορία.

Inside

Ειδικά το τέλος του παιχνιδιού, έρχεται για να δημιουργήσει ακόμη περισσότερα ερωτήματα, αφήνοντας πολλές εκκρεμότητες που χρίζουν απάντησης. Αυτό είναι ένα από τα λίγα αρνητικά, τουλάχιστον στα μάτια μου, καθώς θα ήθελα μία παραπάνω σιγουριά στην αφήγηση. Θα ήθελα να μου απαντηθούν έστω 1-2 ερωτήματα. Ένα ακόμη αρνητικό στοιχείο, είναι η προβληματική αλλαγή κατεύθυνσης του χαρακτήρα, η οποία μοιάζει πιο αργή απ’όσο θα έπρεπε, κυρίως λόγω της επιβραδυμένης ανταπόκρισης του μοντέλου μέσα στο παιχνίδι.

Συνολικά, η διάρκεια του Inside δεν ξεπερνάει τις 5 ώρες και μας άφησε μία γλυκόπικρη γεύση, καθώς νιώσαμε πως χρειαζόμασταν λίγο παραπάνω. Έστω 30 επιπλέον λεπτά, που θα εξηγούσαν κάποια πράγματα. Βέβαια, αυτό δεν είναι ικανό για να σας στερήσει αρκετά από την συνολική εμπειρία. Το Inside είναι αδιαμφισβήτητα ένα από τα καλύτερα Puzzle-Platformer που έχουμε παίξει ποτέ και θα αφήσει το στίγμα του σε όποιον επιχειρήσει να μπει στον κόσμο του. Αν το Limbo ήταν μία φορά καλό, το Inside έρχεται να προσθέσει πράγματα στο gameplay και να προσφέρει ένα πιο ολοκληρωμένο πακέτο, που αν αναλογιστούμε και την τιμή του (20 ευρώ), τότε δεν θα πρέπει να λείψει από την ψηφιακή συλλογή κανενός Gamer!