Syberia 3
Reviews

Syberia 3 – Review

Διαβάστε την άποψή μας για το Syberia 3, το adventure που θα σας ταξιδέψει στην Ανατολική Ευρώπη και θα σας κάνει να “σπάσετε” το κεφάλι σας για να λύσετε τους γρίφους του!

Το ταξίδι της κεντρικής πρωταγωνίστριας του Syberia 3, Kate Walker, ξεκίνησε το 2002. Τότε, ο Βέλγος σκιτσογράφος Benoit Sokal εμπνεύστηκε τις περιπέτειες της δαιμόνιας δημοσιογράφου και θέλησε να τις αποτυπώσει σε ένα φαντασμαγορικό και ανατρεπτικό adventure. Το αρχικό πλάνο για σχεδιασμό του συνόλου των περιπετειών που είχε στο μυαλό του ο Βέλγος εγκαταλείφθηκε λόγω έλλειψης χρόνου, αλλά και budget. Έτσι συνέθεσαν το πρώτο Syberia, που διαδραματίζονταν στον ίδιο “κόσμο” με αυτό του προηγούμενου παιχνιδιού του Sokal, με τίτλο Amerzone.

Syberia 3

Η τεράστια αποδοχή από τους κριτικούς, αλλά και η εμπορική επιτυχία του πρώτου παιχνιδιού, οδήγησαν τον Sokal και την ομάδα του -περί τους 35 developers- να δημιουργήσουν το Syberia 2, δύο χρόνια μετά την κυκλοφορία του πρώτου τίτλου της σειράς. Το δεύτερο παιχνίδι πήγε εξ’ ίσου καλά, ωστόσο δεν μας “έκλεινε” το μάτι για ένα τρίτο κεφάλαιο της σειράς. Παρ’ όλα αυτά το 2009, η Microids διατυμπάνιζε ότι είναι έτοιμη για την κυκλοφορία του παιχνιδιού μέσα στον επόμενο χρόνο. Όμως, πολλές αναποδιές συνέβησαν. Μέσα σε αυτές, η Microids εξαγοράστηκε λόγω έλλειψης πόρων και έτσι το παιχνίδι καθυστέρησε υπερβολικά. Φέτος, δεκατρία ολόκληρα χρόνια μετά το δεύτερο κεφάλαιο της σειράς, γίναμε μάρτυρες του τρίτου (και ίσως τελευταίου) κεφαλαίου, το οποίο διατίθεται σε PlayStation 4, Xbox One, PC και σε λίγο καιρό και Nintendo Switch.

Όλα μοιάζουν ξένα

Η αρχή του Syberia 3 θα είναι λίγο αινιγματική για όσους δεν έχουν παίξει τα δύο πρώτα παιχνίδια της σειράς, καθώς δεν γίνονται αναφορές στο παρελθόν της Kate Walker, ούτε βλέπουμε κάποια cutscenes. Η αλήθεια είναι ότι το μυστήριο σε ένα adventure game είναι το μυστικό της επιτυχίας και προσωπικά, όσο περίεργο και αν σας φαίνεται, θεωρώ πως το να μην γνωρίζει κανείς τίποτα για τα δύο πρώτα παιχνίδια μόνο σε καλό μπορεί να τον οδηγήσει. Μπορεί να υπάρχουν κάποια κενά σχετικά με το παρελθόν και την ταυτότητα της πρωταγωνίστριας, ωστόσο σιγά-σιγά τα πράγματα θα μπουν σε μια τάξη.

Syberia 3

Η αρχή του παιχνιδιού λοιπόν, βρίσκει τη δραστήρια δημοσιογράφο -και πρώην δικηγόρο- να ξυπνάει έχοντας κενά μνήμης σε μια ψυχιατρική κλινική, έπειτα από ένα ατύχημα που είχε. Όπως μας αποκαλύπτει το story, μια νομαδική φυλή εν ονόματι Youkols είναι αυτή που έσωσε την Kate από το ατύχημα. Σαν πράξη καλής θέλησης λοιπόν, η Kate αναλαμβάνει να βοηθήσει τους νομάδες φίλους της προκειμένου να μεταναστεύσουν στην ιερή περιοχή ζευγαρώματος των πολυαγαπημένων τους στρουθοκαμήλων. Ωστόσο τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά όσο ακούγονται. Γιατί; Γιατί η Olga Efimova, γιατρός της κλινικής στην οποία ξυπνάει η Kate, και ένας στρατιωτικός -βγαλμένος από την εποχή του ψυχρού πολέμου- με τον οποίο συνεργάζεται κάνουν τα πάντα για να σταματήσουν τόσο την Kate, όσο και την μετανάστευση των Yookols.

Οι περιπέτειες της “MissKateWalke” ξεκινούν

Το σενάριο του παιχνιδιού θα σας οδηγήσει σε πολλές εικονικές, αλλά όμορφες τοποθεσίες της Ανατολικής Ευρώπης και πιο συγκεκριμένα της Ρωσίας. Μια από αυτές είναι και η πόλη Valsembor, στην οποία θα περάσετε αρκετό χρόνο, μέχρις ότου περάσετε από πολλές περιπέτειες και φτάσετε στην Baranour και το εγκαταλελειμμένο θεματικό πάρκο της. Το πάρκο εγκαταλείφθηκε όταν και ισοπεδώθηκε από ένα καταστροφικό ατύχημα με ραδιενέργεια. Σε αυτό ακριβώς το σημείο, συναντάμε ίσως για πρώτη φορά την προσπάθεια του δεσίματος του in-game story, που αποτελεί μυθοπλασία, με κάποια ιστορικά γεγονότα -την έκρηξη στο Chernobyl στην προκειμένη περίπτωση. Σε μια ανάλογη προσπάθεια βλέπουμε έναν αλκοολικό καπετάνιο να έχει αποκτήσει φοβίες και εμμονές με ένα τέρας, όπως συμβαίνει και στο Moby Dick.

Syberia 3Τους ενδιαφέροντες χαρακτήρες, τα όμορφα τοπία και το catchy story έρχεται να συμπληρώσει η αφήγηση των γεγονότων, η οποία σε θεωρητικό επίπεδο καθορίζεται από τους ίδιους του παίκτες. Λέμε θεωρητικά, γιατί στην ουσία όποια επιλογή και αν ακολουθήσουμε το μόνο που θα καταφέρουμε είναι αρχικά να αλλάξουμε το ύφος της απάντησής μας και τελικά να καταλήξουμε στην ίδια απάντηση σπαταλώντας παραπάνω χρόνο για μακροσκελέστερους διαλόγους. Σε αυτό το σημείο, θα προτιμούσα να είχαμε πραγματική επιλογή της συνέχισης του story, επηρεάζοντας περισσότερο τις εξελίξεις, πράγμα που θα έκανε απολαυστικότερη την εμπειρία μας και θα προσέδιδε περισσότερη διαδραστικότητα μεταξύ παίκτη-παιχνιδιού.

Η ντετέκτιβ Kate αναλαμβάνει δράση

Το Syberia 3, αποτελεί ένα adventure game που προφανώς ο θεμέλιος λίθος του είναι η επίλυση γρίφων. Τα adventure games έχουν το καλό ότι μας κάνουν να “ξεχνιόμαστε” για λίγο από τις εκρήξεις, τους πυροβολισμούς και τα μαχαιρώματα. Ωστόσο, μας ακονίζουν το μυαλό -μερικές φορές σε σημείο που εκνευριζόμαστε. Το Syberia 3 δεν θα αποτελέσει εξαίρεση σε αυτό τον κανόνα, μιας και οι γρίφοι του θα σας κινήσουν σίγουρα την περιέργεια. Η επίλυση τους, απαιτεί χειρουργική ακρίβεια, ενώ βαρύτητα έχει δοθεί και στις επιλογές στα διάφορα αντικείμενα που χρησιμοποιούνται για να τους επιλύσουμε ή ακόμη και σε άλλα που απλά εξελίσσουν την ιστορία.

Syberia 3

Όταν σημαδέψουμε ένα αντικείμενο – ένα μέρος, μπορούμε να το δούμε και να μάθουμε κάποιες πληροφορίες, να το επεξεργαστούμε ή να το πάρουμε μαζί μας. Στην τελευταία περίπτωση, μπορούμε να εξερευνήσουμε το αντικείμενο μέσα από το inventory που έχουμε στη διάθεσή μας, προκειμένου να δούμε επιπλέον στοιχεία ή να το τοποθετήσουμε κάπου, καθώς προκειμένου να λύσετε τους γρίφους θα χρειαστεί να μιλήσετε με διάφορα NPCs, ή και να αναγκαστείτε να συναρμολογήσετε διάφορα πράγματα, όπως κάποιους χαλασμένους μηχανισμούς. Άλλες φορές δε, η λύση του γρίφου ίσως προκύψει εμπειρικά και έπειτα από 2-3 αποτυχημένες προσπάθειες. Το μόνο σίγουρο είναι ότι μερικοί γρίφοι είναι τόσο απλοί, που αν δεν παρατηρήσετε τα συγκεκριμένα σημεία τα οποία πρέπει να προσαρμόσετε ή να επεξεργαστείτε, δεν θα σας πάει εύκολα το μυαλό και θα χάσετε πολύτιμο χρόνο. Το ενδιαφέρον στοιχείο πάντως είναι ότι η μουσική του παιχνιδιού αλλάζει αναλόγως με το πόσο κοντά βρισκόμαστε στην επίλυση του γρίφου.

Syberia 3

Η “χαλασμένη” κάμερα και η 0.5x ταχύτητα

Ο χειρισμός του παιχνιδιού φέρει αρκετές ιδιαιτερότητες όσον αφορά την λειτουργία της κάμερας, η οποία είναι σχεδόν στατική, κάνοντας ελάχιστες περιστροφές στους χώρους όπου κινείστε.  Επίσης, σας δίνεται η δυνατότητα να κοιτάξετε τριγύρω, μετακινώντας τον δεξιό μοχλό, ωστόσο λόγω του ότι τα controls είναι alternate, ίσως επιφέρει προβλήματα κατά την αλλαγή της κάμερας. Η αλλαγή της κάμερας σε συνδυασμό με τα alternate controls είναι και ο λόγος που ίσως κάποιος γρίφος σας πάρει παραπάνω ώρα από ότι χρειάζεται, μιας και θα πρέπει να ψάχνεται εξονυχιστικά τις επιφάνειες προκειμένου να βρείτε αυτό που αναζητάτε.

Syberia 3

Σε αυτή την ήδη δύσκολη κατάσταση, όλα χειροτερεύουν όταν δείτε το framerate του παιχνιδιού, το οποία ανεξάρτητα με το αν περπατάτε ή τρέχετε, πέφτει σε πολύ χαμηλά επίπεδα. Συνέπεια αυτού είναι ότι το παιχνίδι δεν παρέχει στον παίκτη ομαλές κινήσεις, αλλά κοφτές, δίνοντας του την αίσθηση ότι παίζει σε ένα PC με κατακερματισμένο δίσκο και υπερφορτωμένη κάρτα γραφικών. Έτσι, ο χειρισμός της Kate γίνεται λίγο δύσκολος και σίγουρα θα υπάρξουν στιγμές που θα “χαθείτε” πίσω από γωνίες και διάφορα εμπόδια. Το καλό όμως είναι ότι η ανταπόκριση της ηρωίδας μας, με βάση τους μοχλούς που πατάμε, είναι πάρα πολύ καλή και έχουν προβλεφθεί οι φυσικές κινήσεις προκειμένου να ανοίξουν πόρτες, ή να γυρίσουν μανιβέλες και κλειδιά.

Η εξέλιξη της ιστορίας μας οδηγεί σε… φωλιά

Προσπαθώντας να προχωρήσουμε την ιστορία του παιχνιδιού και έχοντας ήδη ένα όχι και τόσο ευχάριστο έργο, δεχόμαστε και “επίθεση” από… bugs. Το περιβάλλον στο οποίο κινείστε μοιάζει “ορφανό”, μιας και οι κινήσεις που υπάρχουν φαίνονται τόσο ψεύτικες που καλό θα ήταν να παρουσίαζε μεγαλύτερη στατικότητα. Τα NPCs παραμένουν στάσιμα στο ίδιο σημείο και επαναλαμβάνουν ακριβώς τα ίδια πράγματα -σε περίπτωση που εμείς επιλέξουμε να ακούσουμε αυτό που έχουν να μας πουν. Όσα κινούνται, που είναι ελάχιστα, έχουν ένα πολύ συγκεκριμένο μονοπάτι που ακολουθούν και αν τους παρακολουθήσετε για λίγα δευτερόλεπτα θα δείτε ότι κάνουν προκαθορισμένους κύκλους γύρω από ίδια μέρη, ή τρέχουν χωρίς σταματημό. Η μεγαλύτερη όμως απογοήτευση είναι ότι τα NPCs δεν αντιδρούν στην εικόνα της Kate, στρίβοντας το κεφάλι τους όταν πλησιάζει, δεν κάνουν χώρο όταν τις κλείνουν το δρόμο κτλ. Εδώ είναι η αλήθεια ότι μοιάζει σαν προχειροδουλειά το όλο concept από μεριάς των developers, καθώς δεν έχουν εξελίξει την A.I του παιχνιδιού, που σε καμία περίπτωση δεν στέκεται επάξια στο ύψος και στην παράδοση των προηγούμενων δύο παιχνιδιών.

Όταν το lip sync πάει περίπατο

Syberia 3

Το voice acting στην αγγλική μεταγλώττιση θα σας αρέσει, αφού οι ηθοποιοί -αν και περιορισμένοι σε αριθμό- που “δανείζουν” τις φωνές τους σε ήρωες όπως η Kate, o Oscar ακόμα και στη σαμάνο των Youkols ταιριάζουν γάντι. Ένα ακόμα εκνευριστικό παράδειγμα που ενισχύει την άποψή μου περί προχειροδουλειάς είναι και το lip sync καθ’ εαυτό. Ο συγχρονισμός εικόνας και ήχου στους διαλόγους θυμίζει μεταγλωττισμένη μεξικάνικη σαπουνόπερα. Τα χείλη των προσώπων που μιλούν κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού φαίνεται να μην ταυτίζονται παρά στο ελάχιστο με τα λεγόμενά τους. Βέβαια, υπάρχει το ενδεχόμενο οι διάλογοι να έχουν γραφτεί αρχικά στα γαλλικά, λόγω και της καταγωγής του Sokal. Συνεπώς αυτό θα δικαιολογούσε εν μέρη το “αλλόκοτο” lip sync. Βίους αντίθετους με τα προαναφερθέντα προβλήματα μεταξύ ήχου και εικόνας του παιχνιδιού, παρατηρούμε στο μουσικό περίβλημα του Syberia 3. O Inon Zur, γνωστός από τα soundtrack του Syberia 2 αλλά και των Fallout 3 και 4 καθώς και Dragon Age, ξαναχτυπά στο Syberia 3. Οι απίστευτοι ήχοι του εμπεριέχουν ethnic στοιχεία που ενώνονται με ψαλμωδίες και πλήθος οργάνων, ταξιδεύοντάς μας σε έναν μαγευτικό κόσμο.

Μια γλυκόπικρη γεύση για το τέλος

Syberia 3

Ο τεχνικός τομέας του παιχνιδιού παρουσιάζει αρκετά προβλήματα, που ίσως οφείλονται και στα πολλά χρόνια που χρειάστηκαν για την υλοποίησή του, καθώς και το γεγονός ότι αρχικά είχε σχεδιαστεί για κονσόλες της προηγούμενης γενιάς. Το περίεργο είναι ότι όπως εγώ εύκολα είδα τα μελανά σημεία του παιχνιδιού, έτσι και ο οποιοσδήποτε θα μπορούσε να τα προσέξει παίζοντας το πολύ τριάντα λεπτά, πόσο μάλλον οι developers της Microids. Όπως προανέφερα, από μεριάς τους αντιλήφθηκα μια προχειρότητα όσο έπαιζα το παιχνίδι και είμαι σίγουρος ότι θα μπορούσαν να βελτιώσουν πολλά σημεία του Syberia 3. Έτσι, κάτι τα bugs, κάτι το lip sync δεν με αφήνουν να γράψω τα καλύτερα λόγια για το παιχνίδι.

Από την άλλη μεριά, το Syberia 3 είναι ένα adventure game που θα σας ταξιδέψει σε έναν μαγευτικό κόσμο και θα σας παροτρύνει να τον εξερευνήσετε όσο εξελίσσεται το δελεαστικό story, αφιερώνοντας αρκετό χρόνο για το τερματίσετε. Η διάρκεια του παιχνιδιού, αναλόγως και με το χρόνο που θα αφιερώσετε για την επίλυση των puzzles, είναι ικανοποιητική και σίγουρα θα ξεπεράσει τις δέκα πέντε ώρες. Στα πολύ θετικά του παιχνιδιού, φυσικά, και τα puzzles που είναι τόσο δύσκολα όσο χρειάζεται και σε συγκεκριμένες περιπτώσεις λίγο tricky. Αυτό ακριβώς, σε συνδυασμό με το καλοφτιαγμένο story είναι τα στοιχεία που με έκαναν να ξεπεράσω τις τεχνικές δυσκολίες του παιχνιδιού και να το ολοκληρώσω με σχετική ευχαρίστηση.