Xbox One X
Xbox One X

Xbox One X: Σας παρουσιάζουμε το «κτήνος» της Microsoft

Πιάσαμε στα χέρια μας την ολοκαίνουργια κονσόλα της Microsoft και την «ξεψαχνίζουμε»… Το Xbox One X είναι όντως η πιο δυνατή κονσόλα στον κόσμο;

Έχοντας θεωρητικά μπει ήδη στα μισά της τρέχουσας γενιάς οικιακών κονσολών, τα μεγαθήρια της βιομηχανίας που ακούν στο όνομα Sony και Microsoft θέλησαν να προσφέρουν μία ενδιάμεση αναβάθμιση των υφιστάμενων κονσολών. Η αρχή έγινε από την ιαπωνική εταιρία, ανακοινώνοντας το PS4 Pro, μία αναβαθμισμένη έκδοση του απλού PS4, η οποία «κουβαλάει» ακόμη μεγαλύτερη επεξεργαστική ισχύ και είναι ικανή να αναπαράγει εικόνα σε 4K ανάλυση και με HDR. Μπορούμε να πούμε πως ήταν μία μεγάλη πρωτοπορία, καθώς αποτέλεσε την πρώτη ενδιάμεση αναβάθμιση κονσόλας και απ’ όσο φαίνεται θα αποτελέσει και το μέλλον της τεχνολογίας. Με το Xbox One να βρίσκεται ήδη σε δύσκολη θέση, όντας αρκετές δεκάδες εκατομμύρια πίσω σε πωλήσεις, χωρίς να υπάρχουν σημάδια ανάκαμψης (η εταιρία σταμάτησε να μιλάει με αριθμούς), η απάντηση της Microsoft θα έπρεπε να ήταν εκκωφαντική και να της δώσει το προβάδισμα που χρειαζόταν. Για να γίνει κάτι τέτοιο όμως, χρειάστηκε και ο απαραίτητος χρόνος μέχρι την έλευση του Xbox One X.

Xbox One X

Η αρχική ανακοίνωση του Project Scorpio (η αρχική ονομασία του X), της «πιο δυνατής κονσόλας στον κόσμο» όπως ισχυριζόταν η Microsoft επανειλημμένως, έγινε κατά τη διάρκεια της συνέντευξης τύπου της στην E3 2016. Οι πληροφορίες που μάθαμε ελάχιστες, αλλά κομβικής σημασίας. 6 Teraflops επεξεργαστικής ισχύς, 12GB DDR5 μνήμη, 326GB/sec memory bandwidth και ένας οκταπύρηνος  επεξεργαστής AMD, χρονισμένος στα 2.3GHz. Στο πακέτο να προσθέσουμε το 4K Blue-ray, 1TB σκληρό δίσκο και έχουμε την τελική «εικόνα». Ένα χρόνο και μερικούς μήνες αργότερα, φτάσαμε στην κυκλοφορία του «τέρατος» της Microsoft που ακούει στο όνομα Xbox One X. Εμείς είχαμε την τύχη να πιάσουμε την κονσόλα στα χέρια μας, καθώς μας παραχωρήθηκε από την Microsoft Ελλάς για τους σκοπούς του Review και την ευχαριστούμε πολύ για την ευκαιρία. Πάμε να δούμε πιο αναλυτικά το τι μας επιφυλάσσει το «κτήνος»!

Χαρακτηριστικά

Τα τεχνικά χαρακτηριστικά και οι δυνατότητες του Xbox One X είναι κάτι παραπάνω από εντυπωσιακά. Αν και πάντα το hardware είναι η «πηγή» δύναμης κάθε κονσόλας, η Microsoft διασφάλισε πως οι developers θα μπορούν να το εκμεταλλευτούν στο έπακρο, χωρίς κανέναν περιορισμό. Τα νέα Dev Tools δίνουν τη δυνατότητα στους προγραμματιστές να φτάσουν σε low-level διαχείριση των διαθέσιμων πόρων πολύ πιο εύκολα από το παρελθόν, θέλοντας να βελτιστοποιήσει στο μέγιστο το optimization. Ο συνδυασμός της επεξεργαστικής ισχύς και του λογισμικού, όπως θα δούμε και πιο αναλυτικά παρακάτω, αποδεικνύεται «φονικό» δίδυμο. Ήδη τα πρώτα δείγματα γραφής είναι κάτι παραπάνω από ενθαρρυντικά και η διαφορά με το απέναντι στρατόπεδο έχει αρχίσει να «βγάζει μάτι».

Για αρχή, σας παραθέτουμε έναν συγκριτικό πίνακα με τα τεχνικά χαρακτηριστικά του Xbox One X, του PS4 Pro και του Xbox One:

Xbox One X
Πηγή: Eurogamer.net

Σε πολλούς οι συγκεκριμένοι αριθμοί δεν λένε απολύτως τίποτα, κι όχι άδικα είναι η αλήθεια, αλλά θα προσπαθήσουμε να σας μεταφέρουμε όσο πιο απλά γίνεται τις διαφορές που υπάρχουν αυτή την στιγμή ανάμεσα σε όλες τις εκδόσεις του Xbox One και του PS4, ξεκινώντας την σύγκριση ανάμεσα στην οικογένεια κονσολών της Microsoft. Το Xbox One X αποτελεί την 3η έκδοση της δημοφιλούς κονσόλας, έχοντας όμως σημαντική διαφορά στην επεξεργαστική δύναμη με τους προκατόχους του. Το αρχικό μοντέλο είχε μόλις 1.31 TFLOPS, ενώ το Xbox One S «φοράει» την ίδια GPU, χρονισμένη πιο υψηλά και συγκεκριμένα στα 914MHz έναντι των 853MHz του πρώτου μοντέλου. Από την άλλη, το νεότερο μέλος της οικογένειας έρχεται με 6 TFLOPS επεξεργαστικής δύναμης, όντας πιο ισχυρό κατά 4 φορές! Όταν ο Phil Spencer αναφερόταν σε μία πραγματική και ουσιαστική αναβάθμιση, το εννοούσε 100% όπως φαίνεται και δεν ήταν απλά παιχνίδια μάρκετινγκ.

Xbox One X

Περνώντας στην CPU, το Xbox One X έχει την ίδια CPU με τους προκατόχους του, αλλά χρονισμένη σε υψηλότερη συχνότητα και συγκεκριμένα στα 2.3GHz, σε αντίθεση με τα 1.75GHz του S και του απλού μοντέλου. Πραγματικά μεγάλη διαφορά όμως παρατηρείται και στις μνήμες RAM, με το X να έχει 12GB DDR5 σε αντίθεση των 8GB DDR3 των προηγούμενων μοντέλων, ενώ έχει εγκαταλείψει και την ESRAM που χρησιμοποιείται σε αυτά. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός πως το bandwidth της μνήμης φτάνει το εντυπωσιακό 326GB το δευτερόλεπτο. Πραγματικά, το X έχει σημαντικότατο προβάδισμα έναντι των προκατόχων του, αλλά κυρίως έναντι της άλλης ενδιάμεσης αναβάθμισης που κυκλοφόρησε έναν χρόνο νωρίτερα, του PS4 Pro της Sony. Κάπου εδώ ξεκινάει και το «ζουμί» της «αιώνιας» κόντρας ανάμεσα στην Microsoft και την Sony, με την πρώτη να «κοπανάει» συνέχεια το motto του πραγματικού 4K και της πιο δυνατής κονσόλας στην αγορά. Κατά πόσο ισχύει από τεχνικής πλευρά κάτι τέτοιο όμως;

Αρχικά, θα επικεντρωθούμε στην GPU και στα Teraflops, όπου το Xbox One X έχει το πάνω χέρι, με 6 TFLOPS σε αντίθεση με τα 4.12 TFLOPS του PS4 Pro. Για να σας δώσουμε να καταλάβετε την διαφορά, το PS4 με το Xbox One είχαν μόλις 0.53 TFLOPS διαφορά και είδαμε το τελικό αποτέλεσμα. Συνεχίζοντας, τεράστια διαφορά εντοπίζεται και στο bandwidth της μνήμης, όπου τα 326GB/sec επιτρέπουν στο X να μεταφέρει γρηγορότερα μεγαλύτερο όγκο δεδομένων, με αποτέλεσμα να διαχειρίζεται πολύ πιο άνετα τα 4K assets, χωρίς να «ζορίζεται» στην τροφοδοσία της GPU. Από την άλλη, το PS4 Pro έχει 218GB/sec bandwidth και όπως ήδη γνωρίζουμε το Native 4K στις περισσότερες περιπτώσεις των σύγχρονων παιχνιδιών είναι πρακτικά αδύνατο, εκτός από πολύ συγκεκριμένες περιπτώσεις όπου το φορτίο δεν είναι τόσο απαιτητικό. Η RAM στο PS4 Pro φτάνει τα 8GB DDR5 που είναι διαθέσιμα για τα παιχνίδια, ενώ στο Xbox One X και τα 12GB DDR5 είναι διαθέσιμα για τους developers. Αυτό που δεν γνωρίζει κανείς όμως, είναι το πόσο εκμεταλλεύονται η GPU και η CPU από την εκάστοτε κονσόλα. Σε κάθε περίπτωση όμως, μιλάμε για μία πάρα πολύ σημαντική διαφορά, που δικαιολογημένα μπορεί και προσφέρει Native 4K στα 60 fps.

Xbox One X

Στο πρακτικό κομμάτι σύγκρισης των δύο κονσόλων, το Xbox One X είναι σαφώς μικρότερο σε μέγεθος από το PS4 Pro, αλλά με έναν «μαγικό» τρόπο καταφέρνει να είναι βαρύτερο. Βέβαια, στα πολύ θετικά του είναι το γεγονός πως ακόμη και μετά από πολλές ώρες χρήσης, η νέα κονσόλα της Microsoft παραμένει πραγματικά αθόρυβη και δεν ακούγεται να ζορίζεται ούτε κατά διάνοια. Ένα ιδιαίτερα θετικό χαρακτηριστικό, ειδικά αν αναλογιστούμε πως ο ανταγωνιστής του ακούγεται τις περισσότερες φορές σαν αεροπλάνο… Όσον αφορά τον σχεδιασμό, το μαύρο ματ χρώμα δεσπόζει στο Xbox One X, με minimal design και μεγάλες γραμμές. Αν και αυτά τα πράγματα συνήθως δεν μπορούν να κριθούν αντικειμενικά, καθώς υπάρχουν πολλά και διάφορα γούστα, εμείς νομίζουμε πως αν και είναι πανέμορφη κονσόλα, η Microsoft δεν κατάφερε να της προσδώσει το status της «πιο δυνατής κονσόλας στον κόσμο». Αντιθέτως, θα λέγαμε πως φαίνεται πολύ απλή. Βέβαια, πρέπει να τονίσουμε και πάλι πως αυτό μπορεί να διαφέρει ανά άνθρωπο, οπότε το αφήνουμε στην κρίση του καθενός.

Βελτιώσεις στα παιχνίδια

Αν και η τεχνολογία που αποτελεί την βάση της εκάστοτε κονσόλας είναι ιδιαίτερα σημαντική, εξίσου σημαντική είναι και η βιβλιοθήκη που την συνοδεύει. Αν και γνωρίζουμε πως όλα τα παιχνίδια που κυκλοφορούν για το Xbox One και το PS4 κυκλοφορούν και για τις αντίστοιχες βελτιωμένες εκδόσεις τους, ο «πόλεμος» γίνεται στην ποιότητα των γραφικών αναβαθμίσεων που φέρει ο κάθε τίτλος. Μέχρι στιγμής η μάχη βγάζει ξεκάθαρο νικητή το Xbox One X, έχοντας μεγάλη διαφορά με το PS4 Pro σχεδόν σε όλα τα multiplatform παιχνίδια. Χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι το Assassin’s Creed Origins, το Wolfenstein II: The New Colossus αλλά και το Evil Within 2. Όλα τους τρέχουν σε Native 4K, ενώ στο PS4 Pro κυμαίνονται στα 1440p, χρησιμοποιώντας dynamic resolution που «ανεβοκατεβάζει» την ανάλυση ώστε να διατηρεί σταθερό το frame rate. Αντίστοιχη περίπτωση αποτελεί και τα Shadow of War, έχοντας όμως και texture pack με 4K assets, όπως γίνεται και στο Origins, που ανεβάζει κατακόρυφα την ποιότητα των γραφικών.

Xbox One X

Εδώ όμως πρέπει να πούμε πως κερδισμένοι δεν είναι μόνο οι κάτοχοι 4K τηλεοράσεων, καθώς η ισχύς του Xbox One X στην ανάλυση 1080p διοχετεύεται σε άλλους τομείς. Αρχικά, οι χρήστες έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν αν προτιμούν βελτιωμένη απόδοση, ανεβάζοντας το frame rate, ή αν θέλουν να γίνει super-sampling της εικόνας, ώστε να βελτιωθεί η ποιότητα των γραφικών. Για όσους τυχόν δεν γνωρίζουν, super-sampling είναι η διαδικασία όπου η κονσόλα παράγει την εικόνα σε υψηλότερη ανάλυση από αυτή που εκπέμπει η τηλεόραση και στη συνέχεια την συμπιέζει στην υποστηριζόμενη ανάλυση. Το τελικό αποτέλεσμα είναι εικόνα υψηλότερης ποιότητας που αποτυπώνεται πολύ πιο «καθαρά» στην οθόνη σας. Φυσικά, αυτό ισχύει για παιχνίδια που δεν έχουν λάβει ακόμη επίσημη υποστήριξη για το Xbox One X, αν και στις περιπτώσεις που αυτό έχει γίνει, οι διαθέσιμες επιλογές είναι στην ουσία οι ίδιες, με διαφορά κάποια επιπλέον φίλτρα που ίσως έχουν προστεθεί από τους developers. Όπως και να έχει, κερδισμένοι είναι όλοι όσοι αποφασίσουν να αγοράσουν την κονσόλα, είτε έχουν μία high-end 4K τηλεόραση, είτε ένα Full HD Monitor και η λίστα με τους τίτλους που είναι Xbox One X Enhanced αυξάνεται μέρα με την μέρα.

Ένα «κτήνος» που χρειάζεται υποστήριξη

Το Xbox One X αποτελεί αδιαμφισβήτητα την πιο δυνατή κονσόλα που κυκλοφορεί στην αγορά αυτή την στιγμή. Αυτά που καταφέρνει και κάνει έναντι μόλις 500 ευρώ, δεν μπορούν να γίνουν σε PC που κοστίζουν τουλάχιστον 1000 ευρώ, πόσο μάλλον οι υπόλοιπες κονσόλες της αγοράς. Η τιμή για τα δεδομένα της Ελλάδας μπορεί να μοιάζει απαγορευτική, αλλά αν αναλογιστούμε το τι έχει να προσφέρει ως κονσόλα, τότε πραγματικά τα χρήματα είναι λίγα. Αν και σε κάποιους φανεί υπερβολικό, η διαφορά δύναμης ανάμεσα στο απλό One και το X είναι ικανή για να χαρακτηρίσει το τελευταίο ως νέα γενιά, κι όχι μία απλή αναβάθμιση.  Μην ξεχνάμε άλλωστε πως αυτή τη στιγμή οι κονσόλες δεν έχουν την χαώδη διαφορά τεχνολογίας που υπήρχε παλαιότερα με τα PC, τουλάχιστον όχι ακόμα και σίγουρα όχι μέσα στα επόμενα 2 χρόνια. Αυτό που «πονάει» την Microsoft και το Xbox One σαν οικογένεια προϊόντων όμως δεν είναι (πλέον) η δύναμη της κονσόλας, αλλά η έλλειψη αποκλειστικών τίτλων. Συγκριτικά με τα PS4 και τα αμέτρητα exclusive που αναμένονται από τα στούντιο της Sony, η Microsoft έχει «ξεμείνει» με την «Αγία Τριάδα» των Forza, Halo και Gears. Η σειρά Fable δεν αναμένεται να επιστρέψει σύντομα, νέο Alan Wake δεν υπάρχει στον ορίζοντα καθώς γνωρίζουμε πως η Remedy δουλεύει πάνω σε έναν multi-platform τίτλο αυτή την στιγμή και γενικότερα επικρατεί μυστήριο όσον αφορά τα πλάνα της εταιρίας για το μέλλον των first-party στούντιο.

Project Scorpio

Το Xbox One X αναμένει τα State of Decay 2, Crackdown 3, Sea of Thieves και από κει και πέρα άγνωστο το τι μέλλε γενέσθαι με τις αποκλειστικότητες της κονσόλας. Δεν γνωρίζουμε το πότε θα βγει το νέο Gears of War, δεν γνωρίζουμε πότε θα βγει το νέο Halo, ενώ είναι σχεδόν σίγουρο πως θα κυκλοφορήσει νέο Forza Horizon. Ρίχνοντας μία ματιά στην απέναντι πλευρά, αυτή την στιγμή αναμένουμε τα God of War, Shadow of the Colossus, Spider-man, Days Gone, Death Stranding, Ghost of Tsushima, Detroit: Become Human και The Last of Us: Part II. Χωρίς να θέλουμε να φανούμε υπερβολικοί ή απόλυτοι, μόνο και μόνο το «βάρος» των God of War και  The Last of Us: Part II προκαλούν δέος. Μέσα σε όλα αυτά όμως, υπάρχουν κι ένα κάρο τίτλοι ακόμη που δεν έχουν ανακοινωθεί από τα υπόλοιπα στούντιο της Sony, οπότε καταλαβαίνετε την δυναμική που έχει στην αγορά αυτή την στιγμή. Το Xbox One X είναι η τέλεια αρχή του νέου ξεκινήματος που προσπαθεί να κάνει η Microsoft με τον Spencer στο τιμόνι του Xbox brand, αλλά πρέπει πάση θυσία να βρεθεί τρόπος να έρθουν περισσότερες αποκλειστικότητες (έστω και χρονικές) στην κονσόλα.

Xbox One X

Οι περισσότεροι υποψήφιοι αγοραστές δεν έχουν την πολυτέλεια να διαθέσουν λεφτά για να αποκτήσουν πάνω από 1 κονσόλα, οπότε οι παράμετροι που θα υπολογίσουν είναι πολλοί. Είναι το διαθέσιμο budget, είναι οι αποκλειστικότητες και κατά πόσο τους ενδιαφέρουν και τέλος το που βρίσκονται οι παρεές τους για να παίξουν μαζί. Για όσους έχουν ως πρώτο μέλημα την τιμή της κονσόλας, τα 500 ευρώ είναι σίγουρα απαγορευτική τιμή, ακόμα κι αν υπολογίσουμε το γεγονός πως πρόκειται για ένα τεχνολογικό «κτήνος» που καταφέρνει απίστευτα πράγματα. Θα μείνουν στο PS4 Pro λόγω της χαμηλότερης τιμής και με πρόφαση τις περισσότερες αποκλειστικότητες. Από την άλλη όμως, όσοι επιζητούν την μέγιστη απόδοση σε όλα τα multi-platform παιχνίδια, τότε το Xbox One X είναι μονόδρομος. Εμείς έχουμε απολαύσει κάθε λεπτό που έχουμε αφιερώσει στην κονσόλα και την συνιστούμε ανεπιφύλακτα σε όποιον θέλει να παίζει Native 4K/HDR!